Followers

About Me

My photo
Cahaya yang baik- semoga menjadi hamba,anak dan pelajar yang solihah..juga prof.dr. yang solihah...in shaa Allah. Seek only to give and you will receive :)

Monday, May 23, 2016

Perfectionist?

"Zulfa, saya tau awak jenis yang perfectionist. tapi tak semua orang jenis macam tu, awak kena faham."

Zulfa terdiam. Teguran tersebut mematikan gerak langkahnya. Kerja-kerja terbehenti,.dibiarkan seketika. Belum sempat Zulfa membalas, dia berlalu pergi.

"perfectionistkah? dan adakah itu satu kesalahan?" persoalan tersebut terus bermain di minda, tanpa jawapan.

Apakah yang dimaksudkan dengan perfectionist sebenarnya? Bukankah sifat orang mukmin itu bersungguh-sungguh dalam setiap perkara? Cuma kita bila diletakkan dalam istilah inggeris, terus kita golongkan ia pada golongan yang tidak baik.

pada saya, kita bukan perfectionist tetapi kita berusaha untuk cuba lakukan yang terbaik dalam setiap amanah yang diberikan. Kita bukan perfectionist yang tidak dapat terima dan redha dengan natijah yang ditentukan, tetapi kita bersungguh-sungguh supaya kita mampu meletakkan dan serahkan tawakkal kita pada tuhan dengan yakin setelah kita berusaha.

Saya sangat bimbang, bila mana ada yang takut dilabel perfectionist, lalu buat kerja seperti melepaskan batuk di tangga. Bila mana merasakan kerja tersebut susah, atau perlukan daya usaha yang lebih, hanya buat cukup syarat. Adakah ini yang dikatakan melunaskan amanah?

"Tak semua orang mampu jadi macam awak"

ya betul. Kita tak perlu jadi orang lain. Tetapi cukuplah kita menjadi kita yang terbaik. Mungkin kita tidak ada kelebihan seperti dia, tapi kita ada kudrat dan usaha sebagai saham untuk kita bentangkan pada tuhan. Allah tidak memandang pada hasil, tetapi Allah memandang pada usaha,. kenapa? kerana usaha adalah kerja kita.. dan hasil itu adalah kerja Dia.

Saya teringat doa seorang sahabat baginda, banyak kali saya ulang kisah ini supaya saya tidak leka, supaya saya tidak culas dalam berusaha.
Abdullah bin Jahsy saat ingin berangkat ke perang uhud, beliau berdoa kepada tuhan,

"Ya Allah, seandainya aku dipertemukan musuh, pertemukan aku seorang pemuda yang gagah perkasa. Akan ku lawan dengannya hatta hidung dan telingaku dipotong.,supaya nanti saat aku bertemu denganMu, kau memanggilku - wahai pemuda yang berjuang di jalanku,yang tiada telinga dan hidung- saat itu aku menyahut -ya- dan engkau membenarkannya"

Dan beliau keluar bertempur di medan Uhud yang akhirnya syahid. Sahabat-sahabat berkata,saat beliau syahid, telinga dan hidungnya tiada-seperti yang didoakan.

Begitulah seorang pemuda yang sedar akan tanggungjawabnya, berusaha sedaya upaya walau rintangan yang mendatang besar, walau dia terpaksa berkorban. Seharusnya kita juga seperti itu, melakukan apa sahaja dengan bersungguh-sungguh untuk memastikan tanggungjawab kita diselesaikan walau kita terpaksa bersusah-susah.

Supaya saat kita ditanya dengan Allah, kita boleh jawab dengan yakin, "ya,saya telah berusaha"

Betul kita perfectionist. Tapi kita perfectionist bukan pada hasil, namun pada usaha :)
In shaa Allah .. biiznillah.

( ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ)
[Surat Aal-E-Imran 159]

berusahalah seakan tiada tawakkal, bertawakkallah seakan tiada usaha.
Rahmat Allah mengajar kita untuk percaya.

Bantu saya. Kita sama-sama :)

2 comments:

  1. betul, sy stuju dgn yg awk nyatekn tu. tu la cara pndg seorang mu'min yg kuat dan bersungguh. tpi ni sje sy nk kongsi je, mgkin kwn zulfa tu kate cmtu sbb mgkin zulfa yg kuat ni x prasan akan ketidaksamaan kemampuan kwn dye yg x mmpu nk buat smacam zulfa. kwn dye usahe skuat yg mmpu dh tpi disisi kekuatan zulfa usahe kwn dye tu mcm x brsungguh. x ckup kuat. Dlm krje brkumpulan org kuat(daye ketahanan menanggung beban amanah) dye xleh dgandingkn dgn org x kuat, sbb akan bgi effect kpd slh sorg mreke. jike si kuat mendominasi ia akan melukakan si x kuat (mungkin ye prlekeh, atau si lemah tu rse dye x brjse lantaran dye x mmpu buat mcm yg kuat) , jike si x kuat mendominasi ye akan mendorong si kuat mengurangkan usahe sekali gus mngurangkn faedah dan mnyia-nyiakn kekuatan si kuat. pembahgian krje awal2 tu kne fhm situasi, kne bhgi krje tu ssuai dgn kemampuan seseorang...stiap org biasenye ye ad bhgian kkuatan dye, letakkn mreke pde posisi yg tepat..ni tugas ketua la...

    bleh je letak seseorg bkn pde tmpt kkuatannye utk melatih n mnguatkan dye, cume yg kuat kne guide elok2, jgn prkecilkn dye, jgn grtak kelemahan dye,bimbing elok2 dan beban tu jgn trlalu berat yg smpai dye x mmpu tnggung.. sekian..mhon tgur slh silap..ni skdr pndgn sndiri yg smestinye x smpurne..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete