Followers

About Me

My photo
Cahaya yang baik- semoga menjadi hamba,anak dan pelajar yang solihah..juga prof.dr. yang solihah...in shaa Allah. Seek only to give and you will receive :)

Saturday, August 21, 2010

berjasalah kpd ibu bapa...

bismillahirrahmanirrahim...
hri nie aku pergi UITM..(selepas dipaksa oleh mak aku..hehe)sebab ade program motivasi kat sana..tajuk motivasi tu.."hakikat sebuah CINTA"...jadi aku nak share sikit ilmu dan pengalaman yg aku dapat tadi...

aku pergi sesi kedua..so,sesi pertama ketinggalan la..hehe..actually program nie utk pelajar u..tpi aku wat x mlu join jgk..mule2 dye ajar psl belajar sebagai ibadah..kerana ibadah dibahagi pda 3 bhgian..pertama,ta'abbudi..iaitu ibadah asas seperti rukun iman dan rukun islam..kedua,taqarrubi iaitu sunat seperti solat sunat,bace quran dll..dan yg ketiga,amal soleh iaitu umum seperti peranan pelajar,karier dan amalan harian..

lepas tu dye ckp psl dosa penghalang dalam hidup..bnyk la dye terang..tapi dose yg paling ramai wat,,,derhaka pada ibu bapa..mse kecik ckp,"nnti bile besar,alah nk jage ummi..x kn lupakn ummi."tapi adakah nnti aku akn kotakan kata2 itu??kte dye,berjasalah,berbaktilah pada mereka selagi mereka hidup...klu dh x de??aku ade mak dan abah..tapi Allah lagi sayang abah aku..Allah amik abah dulu..mase tu aku kecik lagi..5 tahun baru..tak tahu ape pun lagi..aku masih ingat pagi tu aku bangun,maksu aku yg gerak..suruh mndi siap2 nk pg pasti..tp aku pelik maksu bwk aku pg kt UiTM..jumpe kkk aku yg sulung..ckp2 pstu nangis..kkk aku adah,pun nangis.."asal sume org nangis  nie??"aku pun tgk sume org nangis,aku pun nangis jgk..berpelukan dgn kkk aku..sampai kat rumah tgk ambulan ade,kete pnuh kt rumah.."bkpe plok nie??"aku pun msuk rmh..ps2 org peluk aku ckp abah dh takde..aku senyap jer mse tu..tak tahu nk kate ape..bile org suruh cium,aku pun pergi cium..tula kali terakhir aku tgk muke abah aku..aku ingat lagi..aku selalu terpijak kaki abah..abah sakit kaki dulu..pastu aku pnah nangis tak berhenti,pstu abah aku ajk aku pergi kedai,pilih nk cklat ape..padahal abah sakit kaki mse tu...yg tu jer kenangan dgn abah aku yg aku ade..kdg tu jeles jgk tgk ayh org,,tapi Allah thu yg terbaik buat hambanye..aku redha..so,motivator tu ckp..care utk berbakti buat ibu atau ayh yg dh takder..ade 4 care..care yg lain tu,org dh thu..tpi care yg nie pertame kali aku dgr..

*sesiapa yg menziarahi kubur mereka 7 jumaat berturut2,maka dosanye sebagai ank akn diampun..*

oleh itu,kepada sesiapa yg msih ade kedua ibu bapa..jgn sia2kn mereka..mungkin kite nmpk tak de mnde jadi ibu,bapa..spe suruh nk sgt ank kn??salah..cube kite letak diri kite..jd macam ibu,bapa kite..bru kite thu langit tinggi ke rendah...

aku rase smpai sini je kot...akhir kalam:-

kunci bahagia :
*INGAT
-kebaikan org lain kepada kita terutamanya rahmat Allah pada kita
-kejahatan kita pada Allah terutamanye dose kite pada Allah
*LUPA
-kebaikan kita pada org terutama ibadah kite pada Allah
-kejahatan orang pda kite

p/s:al fatihah buat abah tersayang,isa bin muhammad..(21 may 2001)

wsslm...

Friday, August 13, 2010

ramadhan fever??huhu

In the name of Allah,the most gracious and the most merciful..
thank you to miss chairperson,honourable judges,the wise timekeeper,my beloved teachers and all my fellow friends..
wahahaha...speaking tu..tapi masuk bab ngarut dah..kui3..sje jer nk testing2..hehehee... ok2..berbalik pada tajuk asal..ary 2 start puasa aku demam..sebenarnya bukan nk citer psl demam tapi,cerite di sebalik demam..cewah!..
awal2 lagi semangat pergi sekolah..hari pertama pose la katakn..hehehe..tapi sampai kat sekolah dah rasa tak sedap badan..pas2 mase hq start demam..huhu...bace quran pun slow jer..biler bace depan usatz arab..dye suruh kuatkan suara..hoho..dh la selesema..mcm mne la nk bace kuat2..ps2 dye ckp,"maridh??(sakit)..puasa,sakit"hoho...mcm perli jer kn??
tapi aku bersyukur sangat sebab Allah bagi demam..sebab aku dapat bezakan kawan masa senang dan masa susah...masa aku demam ary 2,,kawan aku baik sgt...aku terharu kawan!!wa wa..siap tolg bwkkn buku..ambil buku..aku nk amik sendiri..xbg..hoho..mcm sakit takleh bangun jer..ps2 mase pai,cikgu suruh masuk library..org wat kerje aku tido..wahaha..ps2 mase aku tengah tido,aku rase macam ade orang urut...aku pun bukak mata tengok kawan aku tengah urut..huhu..terime kasih..aku bangge ade kawan mcm korang...banyak lagi la yg diorg wat..malas nak citer...

terime kasih aisyah,atirah,syuhada and nani..love u all....

wsslm..

Saturday, August 7, 2010

write in english??oh no!!

bismillahirrahmanirrahim.....
hahaha...bile blog dh berwajah bru,,penulisnye pun semangat nk tulis...hmm..bgus jugak tukar template blog nih..hehe...lepas siap sume2..aku pun pnggl la mak aku..so comment beliau.."hmm,,,nice...lepas nie tulis la dlm english..nie slh satu cara untuk meningkatkn ur english.."
ops..terkedu sekejap rse..huhu..aku memang tak suke english..len la klu bahase arab..subject favourite tuh..tapi suke ke x..kna kuasai jgk...mknenyer lepas nie kna try jugak tulis..salah x per..kite belajar dri kesilapan kn???huhuhu..aku jawab kt mak aku.."malu la klau salah..."mak aku ckp,"malu ape..srh la org tinggal comment,btulkan mne yang salah..."ok2..i'll try the best mom..hhuhu
aku lepas nie dh wat azam bru..azam ramadhan la kire...lepas nie..,aku nk gune blog nih untuk share ilmu or nasihat..x nk dh tulis yg ade unsur2 mengumpat..umpat ttg diri sendiri bleh..hehe..sbb klaulah rmai org yg bce,,make mkin bnyk la pahala yg aku dpat..alhamdulillah...

ok,that's all for today..
wsslm..

Ucapan Ucapan Imam Al Syafie

1. Barangsiapa yang tidak dimuliakan oleh taqwa, maka tidak ada kemuliaan baginya.

2. Perhiasan ulama' itu adalah taqwa; dan kecantikkannya adalah murah hati.

3. Tidaklah berjaya dalam menuntut ilmu, melainkan orang yang menuntutnya dalam kekurangan.

4. Tidak ada aib yang lebih buruk bagi ulama' selain dari kesukaan mereka terhadap apa-apa yang tidak disukai Allah buat mereka, dan ketidak sukaan mereka terhadap apa-apa yang disukai Allah buat mereka.

5. Ilmu itu bukan yang dihafal, tetapi yang memberi manfaat.


6. Menuntut kemewahan duniawi itu adalah suatu seksan yang ditimpakan Allah kepada ahli tauhid.

7. Barang siapa merasa dirinya lemah , maka ia akan memperoleh istiqamah.

8. Barang siapa yang ingin hatinya diterangkan oleh Allah, maka hendaklah ia berkhalwat (menyendiri), mengurangi makan, dan tidak bergaul dengan orang- orang bodoh yang buruk budi pekertinya, serta tidak berkumpul dengan orang- orang berilmu yang tidak mempunyai keinsafan dan tidak mempunyai adab.

9. Aku tidak pernah kekenyangan selama enam belas tahun kecuali hanya satu kali , lalu aku muntahkan ketika itu jua.

10. Tidak mengetahui riya' kecuali orang- orang yang ikhlas.
11. Kalau aku tahu bahawa meminum air itu menghilangkan keperwiraanku, tentu aku tidak akan meminumnya.

12. Ketika ditanya :" Mengapa tuan sering memegang tongkat, padahal tuan bukan seorang yang lemah?" Ia menjawab :"Agar aku dapat mengingat bahawa aku akan berangkat dari dunia ini."

13. Janganlah anda berbicara kecuali yang perlu saja, sebab kalau anda mengucapkan satu kalimat beerti ia telah menguasai anda dan anda tidak boleh menguasainya.

14. Orang yang berakal itu ialah orang yang diikat oleh akalnya dari segala perbuatan tercela.

15. Tanda persahabatan itu hendaklah menjadi teman pula terhadap teman sahabatnya dan menjadi musuh terhadap musuhnya.

16. Tidak ada kegembiraan yang menyamai perjumpaan dengan sahabat, dan tidak ada kesedihan yang menyamai perpisahan dengan mereka.

17. Janganlah kau meragui hak saudara mu kerana percaya akan kebaikkan hatinya.

18. Barangsiapa menasihati saudaranya secara diam-diam, bererti ia telah menasihati dan mengingati kebaikannya; dan barang siapa menasihatinya ditempat ramai, maka ia telah membuka rahsianya dan memburukkan namanya.

19. Persahabatan dengan orang yang tidak takut celaan itu adalah tercela.

20. Tidakkah engkau menghormati seseorang melebihi harga dirinya, melainkan harga diriku jatuh setimbang dengan penghormataan ku yang lebih tadi.

21. Allah telah menciptakan anda sebagai orang merdeka, maka jadilah seperti apa yang telah Allah ciptakan itu .

22. Barangsiapa bersahabat dengan orang dermawan, ia akan menjadi orang dermawan. Dan barangsiapa bersahabat dengan orang jahat maka iapun akan dituduh orang jahat.

23 . Tidaklah aku berdiskusi dengan seseorang , melainkan aku tidak peduli apalah kebenaran itu keluar dari lisanku atau lisannya. Dalam riwayat lain: tidaklah aku berdiskusi dengan seseorang, melainkan aku suka kalau Allah menampakkan kebenaran ditangan orang itu.

24. Barangsiapa yang telah berbuat baik kepadaku maka ia telah mengikatmu . Dan barang siapa yang kasar terhadapmu maka ia telah membebaskan mu.

25. Terlalu luas bergaul dapat mendatangkan teman jahat , tidak suka bergaul dapat menimbulkan permusuhan, kerana itu bersikaplah antara keduanya itu.

SIFAT KASIH RASULULLAH S.A.W

Dalam suatu khutbahnya Rasulullah s.a.w. menyeru supaya manusia berbuat baik kepada sesama terutama terhadap anak-anak yatim, janda-janda dan juga kepada binatang.
Pada suatu hari baginda berjalan pulang ke rumahnya, lalu dilihat seekor kucing sedang tidur dengan anak-anaknya di atas jubah yang hendak dipakainya.
Sikap baginda yang mencintai binatang, beliau pun menggunting bagian jubah yang ditiduri kucing lalu beliau memakai jubah yang tersisa, sehingga kucing-kucing tersebut tidak terganggu.
Dihari yang lain, baginda berjalan-jalan disuatu lorong di kota, tiba-tiba baginda melihat seekor unta sedang berlari dengan kencangnya.
Orang-orang berhamburan lari untuk menghidari diri dari tabrakan unta itu. Tetapi anehnya bila unta itu sampai kepada Rasulullah unta itu menjadi jinak, lalu unta tersebut dipeluk oleh Rasulullah.
Tidak lama kemudian pemilik unta itu datang dengan terengah-engah sambil mengucapkan terima kasih kepada Rasulullah.
Rasulullah mengetahui apa yang menyebabkan unta itu lari dari tuanya. Baginda berkata: “Kenapa engkau tidak memberikan makanan yang cukup untuk unta ini? Ia mengadu lapar kepadaku. Kalau engkau dapat menjaganya dengan baik ia tidak akan lari.” Orang itu sangat terkejut mendengar kata-kata Rasulullah, dia tidak menyangka bahwa unta itu telah mengadu kepada Rasulullah dan baginda memahami bahasa binatang itu.
Lantas ia mengaku kesalahannya itu. Sejak itu ia sadar bahwa unta itu bukanlah semata-mata sebagai hambanya saja bahkan harus dijaga dengan baik dan sempurna.

jenazah yg dimuliakan

“Ini adalah cerita benar yang telah diceritakan oleh pelajar-pelajar Malaysia di Arab Saudi..

Peristiwa ini baru saja berlaku dan disahkan benar oleh Ustaz Halim Naser….penceramah bebas yang amat terkemuka di Malaysia….

Ceritanya begini….

Pada suatu hari di musim haji yang lepas, pelajar Malaysia yang sama-sama menunaikan haji telah mengikut seorang arab untuk mengebumikan mayat seorang yang meninggal dunia pada musim haji. Makam tersebut terletak di Ma’la….tempat pengebumian para jemaah haji yang meninggal dunia di Mekah….

Cara yang mereka kebumikan mayat ialah dengan cara meninggalkan mayat dalam lubang yang disediakan dan menutupnya untuk kira-kira lapan bulan. selepas lapan bulan, lubang itu akan dibuka semula untuk mengebumikan mayat yang baru. Pada hari tersebut, apabila satu lubang dibuka untuk mengebumikan mayat yang baru, orang arab tersebut bertempiaran lari kerana dia nampak mayat sedang bersila, bukan tidur seperti kebiasaannya. Penuntut Malaysia ini memberanikan diri merangkak ke dalam kubur tersebut untuk melihat dengan lebih jelas. Hasilnya dia mendapati memang mayat tersebut sedang bersila dan mayat tersebut sedang membaca Al Quran, dan Al Quran tersebut memang yang asli. Selepas dilihat seterusnya. ayat Quran yang terbuka ialah Surah Yasin. Satu lagi perkara ialah mayat tersebut tidak reput dan kain yang membalutinya juga tidak reput. Yang reput hanyalah kapas yang diletakkan di antara mayat dengan kain kapan (kain ehram). Setelah dibuat kajian, rupa-rupanya mayat tersebut ialah mayat seorang negro yang kerjanya ialah membersihkan Baitullah daripada tumpahan air zam-zam. Kerjanya tiada lain selain daripada membersihkan Baitullah jika ada tumpahan air zam-zam. Jika tiada tumpahan , dia kan duduk di satu sudut Baitullah dan membaca Surah Yasin. Itulah kelebihanya bagi orang yang berbakti ke jalan Allah… Inilah yang membuatkan aku semakin berkobar-kobar untuk mengunjungi Baitullah….

Selepas peristiwa itu, lubang kubur itu pun di patri dan ditandakan agar tiada mayat lagi yang akan dikebumikan di situ….. ”

Friday, August 6, 2010

ahlan wasahlan ya ramadhan..

bismillahirrahmanirrahim...
wah!!lamonye x update blog..mmg lamer..ok2...xde ape yg nak citer..cume hri nie aku nk share sedikit ilmu yg aku dapat hri tu...mungkin ade org dh thu,tp x slh klu kite ulang balik kn3??

petikan khutbah nabi::
*telah datang kepada kamu bulan berkah,rahmat dan maghfirah..iaitu ramadhan..bulan ini adalah bulan yang paling mulia..
*hari-harinya adalah hari yang utama.malam-malamnya adalah malam yang utama.jam-jamnya adalah jam yang utama.
*inilah bulan yang kamu diundang menjadi tetamu Allah..nafasmu menjadi tasbih,tidurmu menjadi ibadah..amalanmu diterima,doa-doa mu diijabah..berdoalah dengan hati yang suci agar Allah membimbingmu utk melakukan puasa dan membaca kitabNya.
*sesiapa yang menyambung silaturrahim (tali persaudaraan) di bulan ini,akan menghubungkan dia dengan rahmatNya ketika berjumpa dengan Allah..sesiapa yang memutuskan silaturrahim(tali persaudaraan) di bulan ini akan memtuskan rahmatNya ketika berjumpa dengan Allah.
*celakalah orang yang tidak mendapat ampunan Allah di bulan ini.kenangkanlah rasa lapar dan dahaga mu kelaparan dan kehausan di akhirat.bersedekahlah kepada kaum fuqara' dan masakin..muliakn yang tua dan sayangilah yang muda...sambungkan lah tali persaudaraanmu..


wsslm..