Followers

About Me

My photo
Cahaya yang baik- semoga menjadi hamba,anak dan pelajar yang solihah..juga prof.dr. yang solihah...in shaa Allah. Seek only to give and you will receive :)

Thursday, November 25, 2010

result akhir thun..

bismillahirrahmanirrahim..
fuh!lame btul tak update blog...hmm..kali nie aku nk share psl result yg aku dpt hari tu..agk lme dh,,tp kegembiraan itu masih terasa..harap dpt kekalkn..

selepas periksa pertengahan thun hri tu,,target aku berubah..dulu mungkin target aku nk dpt no.1..tapi sekarang nie my new target is...aku nk dapat straight 'a' in my exam..sume subjek aku target 'a',even sivik..so,aku masukkan dalam doa aku lepas solat..sebab mse pertengahan hari tu,no.1 dlm tingkatan x dpt straight a pun,sklh iz no.1 dlm tingkatan dpt sume a..so,aku rse lbih baik aku target straight a drpd dpt no.1..dan bagi aku nombor dah tak penting...

tapi,,yang paling aku sedih dengan keadaan sekarang,,pelajar suke amik jalan senang..tapi takdela senang sangat..iaitu dengan meniru..mereka lebih suke usaha kot care yg salah...benar ade pepatah yg mengatakan usaha tangga kejayaan,,tapi usaha yg salah boleh ke??sungguh tak adil sebab yg meniru kebanyakan kekal di kelas hadapan...mereka bagaikan tak takut dgn dose meniru itu..padahal ustaz berulang2 kali membaca hadis nabi 'barangsiapa yg meniru bukan dari kalangan kami (org islam)'betapa besar nye dose meniru sehingga nabi tidak mengaku dari kalangan baginda..dan meniru same dengan menipu..menipu pula merupakan salah satu tanda2 org munafik...astaghfirullah,,semakin ramai menunjukkan tanda2 munafik itu...dan lebih teruk lagi,mereka langsung tidak berasa berslah dengan perbuatan mereka itu..malah meniru bagaikn perkare yg biase bg mereka...aku ade t'dgr perbualan beberapa pelajar kt bus stop sekolah..mase tu bru lepas pekse..kitorang dibenarkan balik..

si A bertanye pade rakannya
A: camne jwb pekse td??senang tak?
B:ok jer..kertas feqah aku tiru kwn aku jer..
A:oo..aku tiru gok td

hmm..aku mungkin tak boleh tegur mereka secara terus tapi aku harap dengan tulis di dalam blog ini,,ade hati2 yg mungkin dapat hidayah bile bce post nie...aku hanye mengharap..,hanye Allah yg menentukan semuanya..

dan sesiapa yg meniru itu..fikirkanlah,jika dengan result anda yg cemerlang cre slh itu anda dapat pekerjaan,,adakah gaji yg anda dapat itu halal??anda makan plak dri duit itu...dan terbentuk plak daging2 haram di dlm tubuh anda..lihatlah betapa besarnye implikasi dari meniru ini..dan kalaulah anda dapat naik kelas dengan result itu..sedangkan org lain yg tak meniru turun kelas angkara anda...,,betapa ramai orang yg anda perlu mintak maaf..dan hidup anda tak akn berkat...tolong fikirkan..

sesungguhnya kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan

p/s:ni result akhir thun ary 2..alhamdulillah...aku berjaya dpt sume 'a'
akademik-
bm:82
bi:80
ba:95
sn:80
mt:95
pai:94
sej:85
geo:85
kh:80
sivik:90
i'dadi-
feq:100
sirah:100
tauhid:100
hadis:100
tafsir:96
quran:100
 total i'dadi:98

walaupun kebanyakannya 80 tapi aku tetap bersyukur kerana this is the first time I got straight a..dan harapan aku,,semoga aku dapat terus tingkatkan prestasi aku..
amiin..

Saturday, October 23, 2010

Thank you Allah..=)

bismillahirrahmanirrahim..
love this song too much...,very deeply lyric..this song is really touch my heart..

I was so far from you
Yet to me you were always so close
I wandered lost in the dark
I closed my eyes toward the signs
You put in my way
I walked everyday
Further and further away from you
Ooooo Allah, you brought me home
I thank You with every breath I take.Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.
I never thought about
All the things you have given to me
I never thanked you once
I was too proud to see the truth
And prostrate to you
Until I took the first step
And that’s when you opened the doors for me
Now Allah, I realized what I was missing
By being far from you.
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.
Allah, I wanna thank You
I wanna thank you for all the things that you’ve done
You’ve done for me through all my years I’ve been lost
You guided me from all the ways that were wrong
And did you give me hope
O Allah, I wanna thank you
I wanna thank You for all the things that you’ve done
You’ve done for me through all my years I’ve been lost
You guided me from all the ways that were wrong
I wanna thank You for bringing me home
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

Thursday, October 14, 2010

BLOODY HANDS.



For your information. ( Very Urgent )
 
If you see a guy (especially Indian) who rides a motorbike with a
bloody hand knocking on your window demanding you to stop and asking
for tissue paper to clean the blood when you are driving a car,
remember DO NOT stop the car at all. Even if he damages your car or
holds the side mirrors tightly, DO NOT stop the car but drive directly
to the nearest police station. This kind of criminal tactics have been
reported in about 40 cases in Seremba n, K. Lumpur, Shah Alam, P.Jaya
and Klang Town police stations (actually around the whole country).
 
These guys are mainly Indian gangsters, They work in a group and dare to
commit this crime even in crowded areas where nobody will dare to stop
the car to help you. The main purpose of this dirty tactic is to rob
you and/ or even commit rape if you are female driver driving alone.

suruhan ALLAH vs ikutan FESYEN


http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs342.ash2/62215_157445050941354_100000275796825_451510_3592789_n.jpg
Inilah fesyen bertudung zaman sekarang yang anda banggakan/orang sekeliling anda banggakan!!!
Isu yang saya hendak fokuskan bukannya kepada wanita yang tidak menutup auratnya(tidak memakai tudung) kerana isu tersebut kita sudah pun tahu apakah hukuman di akhirat kelak kepada manusia yang tidak menutup aurat apatah lagi sengaja mendedahkan aurat TETAPI isu yang saya hendak kaitkan disini ialah ISU PEMAKAIAN Tudung Rahib Kristian=Tudung Di Akhir Zaman=Tudung Wanita Moden.

Sejarah pemakaian tudung ini sebenarnya bermula berkurun lamanya. Pada zaman Judeo-Kristian membuktikan pemakaian tudung yang biasanya dipakai oleh rahib wanita mereka.Cuba anda perhatikan pemakaian rahib wanita? Mereka memakai tudung tetapi tidak menutup dada, tetapi tudungnya labuh ke belakang. Oleh itu apabila  kedatangan Islam,setiap wanita diperintahkan Allah S.W.T untuk melabuhkan tudung kepala mereka menutupi bahagian dada. Melalui cara ini ia dapat dibezakan antara rahib wanita dan juga Wanita Islam yang terlalu istimewa pemakaian tudung. Menurut hadis yang diriwayatkan Bukhari, Aisyah radiallahuanha menceritakan kisah ketika Surah An Nur ayat 31 diturunkan di Madinah wanita mukmin Ansar dan Muhajirin terus melaksanakan perintah ini serta-merta tanpa banyak soal dengan mencari apa sahaja kain di sekeliling mereka lalu bertudung dengannya sebagai membenarkan dan membuktikan iman kepada apa yang Allah perintahkan. Tanpa mempertikai apa-apa.
Hadis nabi :"barangsiapa yang meniru sesuatu kaum, maka ia termasuk dari kalangan mereka" – riwayat Abu Daud.

RAMAI MASIH BELUM MENGETAHUINYA, JADI SAMPAIKANLAH KEPADA MEREKA...
Agenda Kafir Laknatullah untuk menyesatkan wanita Islam..

Adakah ini suatu kebetulan?Ini sememangnya agenda Kristian yang amat KURANG AJAR untuk menjahanamkan umat Islam..
Mungkin ramai di antara kita yang tidak mengetahuinya...sebar-sebarkanlah..
selamatkan wanita Islam..Allah..Allah..Allah,Lindungilah kami..
Wahai wanita, janganlah kamu memakai tudung yang dibutang/di pin di belakang sehingga menampakkan bentuk leher di hadapan..gayanya tak ubah seperti birawati Kristian Laknatullah... Jauhilah dari memakai sebegini...agenda kafir laknatullah itu sangat halus sehingga kita tidak sedar, ketahuilah wahai manusia sekalian...
“Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka meghentak kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.” (An-Nur:31).

Jom kita perhatikan beberapa kesalahan pemakai tudung hari ini... Suruhan ALLAH vs Ikutan Fesyen

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs010.ash2/33848_157445697607956_100000275796825_451514_6026822_n.jpg
Menampakkan bentuk leher dan sanggul yang tinggi seperti bonggol unta

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs026.snc4/33675_157446144274578_100000275796825_451515_3208439_n.jpg
Tudung dipakai semata-mata kerana mengikut peredaran zaman atau fesyen.Bukan kerana ingin menutup aurat

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs713.snc4/63297_157446210941238_100000275796825_451516_4953114_n.jpg
Tudung terlalu singkat dan tidak menutup dada sehingga menampakkan bentuk badan

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs662.snc4/60265_157446284274564_100000275796825_451517_4285275_n.jpg
Tudung singkat dan menampakkan susuk tubuh..inilah fesyen tudung yang selalu dipakai hari ini..tudung sekadar menutup kepala dan rambut..tapi bentuk tubuh yg lainnya masih jelas kelihatan..
p/s:Pada awalnya terasa berat hati hendak menceritakan hal ini memandangkan masyarakat wanita di persekitaran kita sudah pun mengamalkan cara berpakaian tudung rahib kristian.Boleh dikatakan,ramai perempuan yang memakai seperti gambar di atas.Tetapi jika tidak bongkarkan rahsia ini,kita pula akan ditanya di akhirat nanti,adakah kita sudah menjalankan tanggungjawab kita iaitu SALING INGAT-MENGINGATI???
Namun setelah berfikir panjang,terasa memang patut kita dedahkan maklumat ini secara terbuka.
Firman Allah s.w.t,“Dan berilah peringatan serta amaran kepada kaum kerabatmu yang dekat.” (Surah asy-Syu‘ara’: 214)
Sebagai saudara sesama Islam dan prihatin kepada sahabat-sahabat dan kaum hawa(takut anda bakal menerima azab yang pedih kelak), saya terdetik di hati untuk menyebarkan isu ini yang semakin hari semakin dipandang ringan dalam masyarakat hari ini.Kita sudah dikelirukan antara fesyen dan suruhan Allah s.w.t.
Anda perlu ingat,selepas anda membaca semua ini,terpulanglah kepada anda kerana anda sudah dikurniakan akal dan boleh berfikir.Saya tidak boleh memaksa anda apatah lagi menolong anda pada hari perhitungan kelak.Ingatlah,Allah s.w.t menciptakan manusia,maka sudah tentu Allah s.w.t tahu mana yang baik untuk manusia dan mana yang buruk untuk manusia.
Anda juga harus ingat serta pandang pada sudut positif,isu pemakaian tudung ini bukan saya yang suruh,TETAPI ALLAH s.w.t yang suruh..Kehadiran saya tidak lain tidak bukan hanyalah penyampai peringatan,SALAM PERINGATAN…..
 

Scary Incidence Happened in Seremban

 A reminder to all !!!!!!!!!!!

This is pretty scary, as is (its modus operandi is similar) with the case of
Ms Canny Ong

A friend stopped at a pay-at-the-pump gas station to get gas. When she had
filled her gas tank after paying at the pump and about to leave, the
attendant inside came over the speaker.
He told her that something happened with her card and that she needed to
come inside to pay.

The lady was confused because the transaction was completed and approved.
She told him that and was getting ready to leave but the attendant once
again urged her to come in to pay or else.....

She proceeded to go inside and started arguing with the attendant about his
threat.

He told her to calm down and to listen carefully:

He told her that while she was pumping gas, he saw a guy had slipped into
the back seat of her car and hid on the other side.

He had called the police.

She immediately became scared and looked out there in time to see her car
door open and the guy slip out.

The story went that it has to do with a test for the new gang initiation
thing which requires one to bring back a woman's body part..

One way they are doing this is crawling into girls/women's cars while the
target is pumping gas or at the grocery store at night time. Then, they will
cut off the victim's legs/ankles to disable them in order to kidnap them,
and later kill and dismember them.

The other method is slipping into unattended cars and kidnapping the women
for the same purpose

Please pass this on to other women, young and old alike.

Ladies, be extra careful when going into your parked car at night.

Do not park at lonely or secluded places at any time of the day for the sake
of free parking!

If at all possible, don't drive alone at night!

This is real! Kidnapping! Murder! Dismemberment! These are all happening
here in Malaysia !!!

The message:

1.. ALWAYS lock your car doors, even if you're gone for just a second.
2. Check underneath your car when approaching it for re-entry, and check in
the back before getting in.
3. Always be aware of your surroundings and other individuals in your
general vicinity, particularly at night!

Friday, October 1, 2010

fitnah itu..

bismillahirrahmanirrahim...
today,,my sister made an open house..and her students came..about fifty ade kot..and my friends also came..siti hajar a.k.a sister(angkay jer),shahirah and syuhada..and  from that,,I know something...

hehe..balik sekli ayt..men tulis jer tu..nk cepat ekpon..ok2..back to the topic..hri nie bru aku tahu rupa-rupanye.. mcm2 org fikir psl keputusan aku tu..yg pertengahan thun punyer..
dan yg pling aku tak sangke,,ade orang aku ckp aku dpt soalan bocor..sungguh rse mcm terduduk sekejap mse thu tu..

klu main ikut logik,katenyer..aku pekse berturut-turut..study pun tak sempat..pastu dpt tinggi,mcm tak logik jer kan??tapi aku dpt 3 jer A..mat-98,ba-99 dan pai-94..tu jer..yg len b blake..dan katenye aku dpt soklan bocor bgi mat..setahu aku,biasenye ckgu bg thu tjuk mne yg msuk sblum pekse..yang tu pun aku tak tahu,apatah lagi soklan bcor..

adilkah aku dituduh begitu??aku dah cukup sedih dengan keputusan yang aku dapat hari tu..tapi kali nie aku lagi sedih dari mse aku thu keputusan tu...memang org bleh kate mcm2..tapi dye tak tahu aku pergi umrah pun bwk buku..aku bwk buku kerja math pergi sane..tapi yer la..memang tak sempat nk wat.tapi aku wat jgk sket2,belek jgk sket2..

tapi hati orang lain..cume fitnah itu lebih bhye dri membunuh..
wsslm

Saturday, August 21, 2010

berjasalah kpd ibu bapa...

bismillahirrahmanirrahim...
hri nie aku pergi UITM..(selepas dipaksa oleh mak aku..hehe)sebab ade program motivasi kat sana..tajuk motivasi tu.."hakikat sebuah CINTA"...jadi aku nak share sikit ilmu dan pengalaman yg aku dapat tadi...

aku pergi sesi kedua..so,sesi pertama ketinggalan la..hehe..actually program nie utk pelajar u..tpi aku wat x mlu join jgk..mule2 dye ajar psl belajar sebagai ibadah..kerana ibadah dibahagi pda 3 bhgian..pertama,ta'abbudi..iaitu ibadah asas seperti rukun iman dan rukun islam..kedua,taqarrubi iaitu sunat seperti solat sunat,bace quran dll..dan yg ketiga,amal soleh iaitu umum seperti peranan pelajar,karier dan amalan harian..

lepas tu dye ckp psl dosa penghalang dalam hidup..bnyk la dye terang..tapi dose yg paling ramai wat,,,derhaka pada ibu bapa..mse kecik ckp,"nnti bile besar,alah nk jage ummi..x kn lupakn ummi."tapi adakah nnti aku akn kotakan kata2 itu??kte dye,berjasalah,berbaktilah pada mereka selagi mereka hidup...klu dh x de??aku ade mak dan abah..tapi Allah lagi sayang abah aku..Allah amik abah dulu..mase tu aku kecik lagi..5 tahun baru..tak tahu ape pun lagi..aku masih ingat pagi tu aku bangun,maksu aku yg gerak..suruh mndi siap2 nk pg pasti..tp aku pelik maksu bwk aku pg kt UiTM..jumpe kkk aku yg sulung..ckp2 pstu nangis..kkk aku adah,pun nangis.."asal sume org nangis  nie??"aku pun tgk sume org nangis,aku pun nangis jgk..berpelukan dgn kkk aku..sampai kat rumah tgk ambulan ade,kete pnuh kt rumah.."bkpe plok nie??"aku pun msuk rmh..ps2 org peluk aku ckp abah dh takde..aku senyap jer mse tu..tak tahu nk kate ape..bile org suruh cium,aku pun pergi cium..tula kali terakhir aku tgk muke abah aku..aku ingat lagi..aku selalu terpijak kaki abah..abah sakit kaki dulu..pastu aku pnah nangis tak berhenti,pstu abah aku ajk aku pergi kedai,pilih nk cklat ape..padahal abah sakit kaki mse tu...yg tu jer kenangan dgn abah aku yg aku ade..kdg tu jeles jgk tgk ayh org,,tapi Allah thu yg terbaik buat hambanye..aku redha..so,motivator tu ckp..care utk berbakti buat ibu atau ayh yg dh takder..ade 4 care..care yg lain tu,org dh thu..tpi care yg nie pertame kali aku dgr..

*sesiapa yg menziarahi kubur mereka 7 jumaat berturut2,maka dosanye sebagai ank akn diampun..*

oleh itu,kepada sesiapa yg msih ade kedua ibu bapa..jgn sia2kn mereka..mungkin kite nmpk tak de mnde jadi ibu,bapa..spe suruh nk sgt ank kn??salah..cube kite letak diri kite..jd macam ibu,bapa kite..bru kite thu langit tinggi ke rendah...

aku rase smpai sini je kot...akhir kalam:-

kunci bahagia :
*INGAT
-kebaikan org lain kepada kita terutamanya rahmat Allah pada kita
-kejahatan kita pada Allah terutamanye dose kite pada Allah
*LUPA
-kebaikan kita pada org terutama ibadah kite pada Allah
-kejahatan orang pda kite

p/s:al fatihah buat abah tersayang,isa bin muhammad..(21 may 2001)

wsslm...

Friday, August 13, 2010

ramadhan fever??huhu

In the name of Allah,the most gracious and the most merciful..
thank you to miss chairperson,honourable judges,the wise timekeeper,my beloved teachers and all my fellow friends..
wahahaha...speaking tu..tapi masuk bab ngarut dah..kui3..sje jer nk testing2..hehehee... ok2..berbalik pada tajuk asal..ary 2 start puasa aku demam..sebenarnya bukan nk citer psl demam tapi,cerite di sebalik demam..cewah!..
awal2 lagi semangat pergi sekolah..hari pertama pose la katakn..hehehe..tapi sampai kat sekolah dah rasa tak sedap badan..pas2 mase hq start demam..huhu...bace quran pun slow jer..biler bace depan usatz arab..dye suruh kuatkan suara..hoho..dh la selesema..mcm mne la nk bace kuat2..ps2 dye ckp,"maridh??(sakit)..puasa,sakit"hoho...mcm perli jer kn??
tapi aku bersyukur sangat sebab Allah bagi demam..sebab aku dapat bezakan kawan masa senang dan masa susah...masa aku demam ary 2,,kawan aku baik sgt...aku terharu kawan!!wa wa..siap tolg bwkkn buku..ambil buku..aku nk amik sendiri..xbg..hoho..mcm sakit takleh bangun jer..ps2 mase pai,cikgu suruh masuk library..org wat kerje aku tido..wahaha..ps2 mase aku tengah tido,aku rase macam ade orang urut...aku pun bukak mata tengok kawan aku tengah urut..huhu..terime kasih..aku bangge ade kawan mcm korang...banyak lagi la yg diorg wat..malas nak citer...

terime kasih aisyah,atirah,syuhada and nani..love u all....

wsslm..

Saturday, August 7, 2010

write in english??oh no!!

bismillahirrahmanirrahim.....
hahaha...bile blog dh berwajah bru,,penulisnye pun semangat nk tulis...hmm..bgus jugak tukar template blog nih..hehe...lepas siap sume2..aku pun pnggl la mak aku..so comment beliau.."hmm,,,nice...lepas nie tulis la dlm english..nie slh satu cara untuk meningkatkn ur english.."
ops..terkedu sekejap rse..huhu..aku memang tak suke english..len la klu bahase arab..subject favourite tuh..tapi suke ke x..kna kuasai jgk...mknenyer lepas nie kna try jugak tulis..salah x per..kite belajar dri kesilapan kn???huhuhu..aku jawab kt mak aku.."malu la klau salah..."mak aku ckp,"malu ape..srh la org tinggal comment,btulkan mne yang salah..."ok2..i'll try the best mom..hhuhu
aku lepas nie dh wat azam bru..azam ramadhan la kire...lepas nie..,aku nk gune blog nih untuk share ilmu or nasihat..x nk dh tulis yg ade unsur2 mengumpat..umpat ttg diri sendiri bleh..hehe..sbb klaulah rmai org yg bce,,make mkin bnyk la pahala yg aku dpat..alhamdulillah...

ok,that's all for today..
wsslm..

Ucapan Ucapan Imam Al Syafie

1. Barangsiapa yang tidak dimuliakan oleh taqwa, maka tidak ada kemuliaan baginya.

2. Perhiasan ulama' itu adalah taqwa; dan kecantikkannya adalah murah hati.

3. Tidaklah berjaya dalam menuntut ilmu, melainkan orang yang menuntutnya dalam kekurangan.

4. Tidak ada aib yang lebih buruk bagi ulama' selain dari kesukaan mereka terhadap apa-apa yang tidak disukai Allah buat mereka, dan ketidak sukaan mereka terhadap apa-apa yang disukai Allah buat mereka.

5. Ilmu itu bukan yang dihafal, tetapi yang memberi manfaat.


6. Menuntut kemewahan duniawi itu adalah suatu seksan yang ditimpakan Allah kepada ahli tauhid.

7. Barang siapa merasa dirinya lemah , maka ia akan memperoleh istiqamah.

8. Barang siapa yang ingin hatinya diterangkan oleh Allah, maka hendaklah ia berkhalwat (menyendiri), mengurangi makan, dan tidak bergaul dengan orang- orang bodoh yang buruk budi pekertinya, serta tidak berkumpul dengan orang- orang berilmu yang tidak mempunyai keinsafan dan tidak mempunyai adab.

9. Aku tidak pernah kekenyangan selama enam belas tahun kecuali hanya satu kali , lalu aku muntahkan ketika itu jua.

10. Tidak mengetahui riya' kecuali orang- orang yang ikhlas.
11. Kalau aku tahu bahawa meminum air itu menghilangkan keperwiraanku, tentu aku tidak akan meminumnya.

12. Ketika ditanya :" Mengapa tuan sering memegang tongkat, padahal tuan bukan seorang yang lemah?" Ia menjawab :"Agar aku dapat mengingat bahawa aku akan berangkat dari dunia ini."

13. Janganlah anda berbicara kecuali yang perlu saja, sebab kalau anda mengucapkan satu kalimat beerti ia telah menguasai anda dan anda tidak boleh menguasainya.

14. Orang yang berakal itu ialah orang yang diikat oleh akalnya dari segala perbuatan tercela.

15. Tanda persahabatan itu hendaklah menjadi teman pula terhadap teman sahabatnya dan menjadi musuh terhadap musuhnya.

16. Tidak ada kegembiraan yang menyamai perjumpaan dengan sahabat, dan tidak ada kesedihan yang menyamai perpisahan dengan mereka.

17. Janganlah kau meragui hak saudara mu kerana percaya akan kebaikkan hatinya.

18. Barangsiapa menasihati saudaranya secara diam-diam, bererti ia telah menasihati dan mengingati kebaikannya; dan barang siapa menasihatinya ditempat ramai, maka ia telah membuka rahsianya dan memburukkan namanya.

19. Persahabatan dengan orang yang tidak takut celaan itu adalah tercela.

20. Tidakkah engkau menghormati seseorang melebihi harga dirinya, melainkan harga diriku jatuh setimbang dengan penghormataan ku yang lebih tadi.

21. Allah telah menciptakan anda sebagai orang merdeka, maka jadilah seperti apa yang telah Allah ciptakan itu .

22. Barangsiapa bersahabat dengan orang dermawan, ia akan menjadi orang dermawan. Dan barangsiapa bersahabat dengan orang jahat maka iapun akan dituduh orang jahat.

23 . Tidaklah aku berdiskusi dengan seseorang , melainkan aku tidak peduli apalah kebenaran itu keluar dari lisanku atau lisannya. Dalam riwayat lain: tidaklah aku berdiskusi dengan seseorang, melainkan aku suka kalau Allah menampakkan kebenaran ditangan orang itu.

24. Barangsiapa yang telah berbuat baik kepadaku maka ia telah mengikatmu . Dan barang siapa yang kasar terhadapmu maka ia telah membebaskan mu.

25. Terlalu luas bergaul dapat mendatangkan teman jahat , tidak suka bergaul dapat menimbulkan permusuhan, kerana itu bersikaplah antara keduanya itu.

SIFAT KASIH RASULULLAH S.A.W

Dalam suatu khutbahnya Rasulullah s.a.w. menyeru supaya manusia berbuat baik kepada sesama terutama terhadap anak-anak yatim, janda-janda dan juga kepada binatang.
Pada suatu hari baginda berjalan pulang ke rumahnya, lalu dilihat seekor kucing sedang tidur dengan anak-anaknya di atas jubah yang hendak dipakainya.
Sikap baginda yang mencintai binatang, beliau pun menggunting bagian jubah yang ditiduri kucing lalu beliau memakai jubah yang tersisa, sehingga kucing-kucing tersebut tidak terganggu.
Dihari yang lain, baginda berjalan-jalan disuatu lorong di kota, tiba-tiba baginda melihat seekor unta sedang berlari dengan kencangnya.
Orang-orang berhamburan lari untuk menghidari diri dari tabrakan unta itu. Tetapi anehnya bila unta itu sampai kepada Rasulullah unta itu menjadi jinak, lalu unta tersebut dipeluk oleh Rasulullah.
Tidak lama kemudian pemilik unta itu datang dengan terengah-engah sambil mengucapkan terima kasih kepada Rasulullah.
Rasulullah mengetahui apa yang menyebabkan unta itu lari dari tuanya. Baginda berkata: “Kenapa engkau tidak memberikan makanan yang cukup untuk unta ini? Ia mengadu lapar kepadaku. Kalau engkau dapat menjaganya dengan baik ia tidak akan lari.” Orang itu sangat terkejut mendengar kata-kata Rasulullah, dia tidak menyangka bahwa unta itu telah mengadu kepada Rasulullah dan baginda memahami bahasa binatang itu.
Lantas ia mengaku kesalahannya itu. Sejak itu ia sadar bahwa unta itu bukanlah semata-mata sebagai hambanya saja bahkan harus dijaga dengan baik dan sempurna.

jenazah yg dimuliakan

“Ini adalah cerita benar yang telah diceritakan oleh pelajar-pelajar Malaysia di Arab Saudi..

Peristiwa ini baru saja berlaku dan disahkan benar oleh Ustaz Halim Naser….penceramah bebas yang amat terkemuka di Malaysia….

Ceritanya begini….

Pada suatu hari di musim haji yang lepas, pelajar Malaysia yang sama-sama menunaikan haji telah mengikut seorang arab untuk mengebumikan mayat seorang yang meninggal dunia pada musim haji. Makam tersebut terletak di Ma’la….tempat pengebumian para jemaah haji yang meninggal dunia di Mekah….

Cara yang mereka kebumikan mayat ialah dengan cara meninggalkan mayat dalam lubang yang disediakan dan menutupnya untuk kira-kira lapan bulan. selepas lapan bulan, lubang itu akan dibuka semula untuk mengebumikan mayat yang baru. Pada hari tersebut, apabila satu lubang dibuka untuk mengebumikan mayat yang baru, orang arab tersebut bertempiaran lari kerana dia nampak mayat sedang bersila, bukan tidur seperti kebiasaannya. Penuntut Malaysia ini memberanikan diri merangkak ke dalam kubur tersebut untuk melihat dengan lebih jelas. Hasilnya dia mendapati memang mayat tersebut sedang bersila dan mayat tersebut sedang membaca Al Quran, dan Al Quran tersebut memang yang asli. Selepas dilihat seterusnya. ayat Quran yang terbuka ialah Surah Yasin. Satu lagi perkara ialah mayat tersebut tidak reput dan kain yang membalutinya juga tidak reput. Yang reput hanyalah kapas yang diletakkan di antara mayat dengan kain kapan (kain ehram). Setelah dibuat kajian, rupa-rupanya mayat tersebut ialah mayat seorang negro yang kerjanya ialah membersihkan Baitullah daripada tumpahan air zam-zam. Kerjanya tiada lain selain daripada membersihkan Baitullah jika ada tumpahan air zam-zam. Jika tiada tumpahan , dia kan duduk di satu sudut Baitullah dan membaca Surah Yasin. Itulah kelebihanya bagi orang yang berbakti ke jalan Allah… Inilah yang membuatkan aku semakin berkobar-kobar untuk mengunjungi Baitullah….

Selepas peristiwa itu, lubang kubur itu pun di patri dan ditandakan agar tiada mayat lagi yang akan dikebumikan di situ….. ”

Friday, August 6, 2010

ahlan wasahlan ya ramadhan..

bismillahirrahmanirrahim...
wah!!lamonye x update blog..mmg lamer..ok2...xde ape yg nak citer..cume hri nie aku nk share sedikit ilmu yg aku dapat hri tu...mungkin ade org dh thu,tp x slh klu kite ulang balik kn3??

petikan khutbah nabi::
*telah datang kepada kamu bulan berkah,rahmat dan maghfirah..iaitu ramadhan..bulan ini adalah bulan yang paling mulia..
*hari-harinya adalah hari yang utama.malam-malamnya adalah malam yang utama.jam-jamnya adalah jam yang utama.
*inilah bulan yang kamu diundang menjadi tetamu Allah..nafasmu menjadi tasbih,tidurmu menjadi ibadah..amalanmu diterima,doa-doa mu diijabah..berdoalah dengan hati yang suci agar Allah membimbingmu utk melakukan puasa dan membaca kitabNya.
*sesiapa yang menyambung silaturrahim (tali persaudaraan) di bulan ini,akan menghubungkan dia dengan rahmatNya ketika berjumpa dengan Allah..sesiapa yang memutuskan silaturrahim(tali persaudaraan) di bulan ini akan memtuskan rahmatNya ketika berjumpa dengan Allah.
*celakalah orang yang tidak mendapat ampunan Allah di bulan ini.kenangkanlah rasa lapar dan dahaga mu kelaparan dan kehausan di akhirat.bersedekahlah kepada kaum fuqara' dan masakin..muliakn yang tua dan sayangilah yang muda...sambungkan lah tali persaudaraanmu..


wsslm..

Sunday, May 9, 2010

happy mother's day...

bismillahirrahmanirrahim...
happpy mother's day buat sume ibu2...especially my ummi...walaupun tadi ustaz aku kate sebenarnye hari ibu nie setiap hari...seingat aku..,hari ibu ditubuhkan khas untuk menghargai jasa ibu2 yang banyak berkorban...hari anak takde ke??ahaks!..

jadi untuk kesempatan ini saya lampirkan puisi buat my special 100x ummi...

MY MOTHER

Who fed me from her gentle breast,
And hush'd me in her arms to rest,
And on my cheek sweet kisses prest?
My mother.

When sleep forsook my open eye,
Who was it sung sweet hushaby,
And rock'd me that I should not cry,
My mother.

Who sat and watched my infant head,
When sleeping in my cradle bed,
And tears of sweet affection shed?
My mother.

When pain and sickness made me cry,
Who gazed upon my heavy eye,
And weapt for fear that I should die?
My mother.

Who dress'd my doll in clothes so gay,
And taught me pretty how to play,
And minded all I had to say?
My mother.

And can I ever cease to be,
Affectionate and kind to thee,
Who was so very kind to me?
My mother.

Ah,no!the thought I cannot bear,
And if god please my life to spare,
I hope I shall reward thy care,
My mother.

Who ran to help me when I fell,
And would some pretty story  tell,
Or kiss the place to make it well?
My mother.

When thou art feeble,old and gray,
My healthy arm shall be thy stay,
And I will soothe thy pains away,
My mother.

mama lisa.com

Saturday, March 6, 2010

maher zain-barakallah



Maher Zain - BarakAllahu Lakuma
We're here on this special day
Our hearts are full of pleasure
A day that brings the two of you
Close together
We're gathered here to celebrate
A moment you'll always treasure
We ask Allah to make your love
Last forever

Let's raise our hands and make Do'a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let's all say, say, say

بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
 

From now you'll share all your chores
Through heart-ship to support each other
Together worshipping Allah
Seeking His pleasure

We pray that He will fill your life
With happiness and blessings
And grants your kids who make your home
Filled with laughter

Let's raise our hands and make Do'a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let's all say, say, say

بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير

بارك الله
بارك الله لكم ولنا

الله بارك لهما
الله أدم حبهما
الله صلّي وسلّم على رسول الله

الله تب علينا
الله ارض عنا
الله اهد خطانا
على سنة نبينا
Let's raise our hands and make Do'a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let's all say, say, say

بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير

Sunday, February 21, 2010

result setara 1...

bismillahirrahmanirrahim..
akhirnye sume markah dah dapat...mule2 aku target dapat 7a sebab perikse akhir tahun tahun lepas aku dapat 7a jer...dan masa mule2 ade orang cakap aku dapat b kh...lagi la kuat rasa yang aku dapat 7a....n tunggu punye tunggu,,last sekali tahu la dapat berape...walaupun ade yang menurun,, aku tetap bersyukur ...alhamdulillah...still ade jugak yang tak puas hati...

result:

bm:90
ba:100
bi:78
sn:85
mt:88
pi:98
kh:88
sej:85
geo:92

keseluruhan:8 a 1 b..

semoga aku dapat tingkatkan lagi pencapaianku dan berjaya mendapat ape yang diidam2kan(prof.dr.) dan menjadi a lecturer juga kejayaan di akhirat...

ameen...

spaghetti bolognese ciitarasa Malaysia

bismillahirrahmanirrahim...
alhamdulillah hari nie diberi kesempatan untuk menulis...ok,,berbalik pada topik kiter...seperti yang dijanjikan...hari ni aku nak share camne nak wat kuah spaghetti...spaghetti beli jer..then,rebus dgn sedikit minyak..

bahan2:

bawang merah(potong dadu)
daging/ayam(potong kecik2)
tomato puree
lada yang telah dimesin
oregano
carrot(potong dadu)
cendawan butang(potong dadu)
tomato(potong dadu)

cara2??

tumis bawang merah...masukkan lada yang telah dimesin...kacau2...then,masukkan tomato puree...kacau lagi..pastu letak daging/ayam...masukkan oregano sket..lepastu letak carrot,cendawan and tomato dadu...and SiaP!!

senang kan??memang senang!!dan kak nor cakap spaghetti nie adalah spaghetti yang paling sedap dalam banyak2 spaghetti yang die pernah makan.....

selamat mencuba!!

p/s:kalu sape2 yang nak masak spaghetti ne,,siap nanti bagi kat aku sket ek??
hehehehe..guraw jer..

Friday, February 19, 2010

projek makan2..

bismillahirrahmanirrahim...
semalam aku n kakakku wat projek...teka projek ape??projek sains...salah..jawapannye kitorang wat projek makan2...memandangkan aku wat ngan kakak yang kedua...iaitu kak irah..kitorang wat karipap..kak irah pandai wat kuih tradisional..kalau kakak aku yang sulung pandai wat makanan barat g2...fuh!!best orang ramai kakak pandai masak nie..ok berbalik pada projek aku tadi...aku awal2 lagi amik shift tukang potong....n tukang canai...hehehe..kalu yang selebihnye kak irah buat..karipap kitorang lain sketn leih sedap dari yang orang biasa jual..mungkin ade yang same tapi jarang nak jumpe...ok meh saya bagtaw...

kitorang letak...:

bawang merah
bawang besar
bawang putih
(sume jenis bawang ade hikhik..)
ubi kentang..yang nie mesti ade...macam watak utama lah..
daging/ayam..
sume yang kat atas nie dipotong dadu
rempah kari kacau dengan air asam jawa
last sekali..daun sup...yang nie sikit jer..macam watak tambahan jer...

cara die.,,:

senang sangat3...mula2 tumis sume bawang tu...lepas tu masuk kari...masuk daging/ayam....masuk kentang..kacau3...masuk air sket...tunggu ubi kentang empuk...kacau2 lagi....takut kering...kalu ubi tak empuk lagi..tambah air lagi...wah senangnye!!pastu masuk garam...last sekali masuk daun sup...siap!!!

doh die wat sendiri la...sebab same jer macam yang orang lain buat..so,,tak payah cakap la ekk??inti die makan ngan roti pita punn sodap...esok kakak sulung aku nak wat projek spagheti plak...uih...bahaye nih keje makan jer...takpe2..KEPERLUAN...ngeh3..kalu ade masa,,nanti aku bagitaw camne nak wat spagheti cam kakak aku wat...senang sgt3..aku boleh buat...korang pun mesti boleh kan???
k sampai sini je perkongsian kite hari nie...
till next post..

Thursday, February 18, 2010

lagu best...

starlight tears by kim yoo kyung.......
nilah lagu yang aku letak kat blog aku...korea song...
best3...
lyrics:

eng.....

the white starlight envelops the tears
the tears fall in the warm wind
do you feel it?
this trembling, quiet whisper that is going your way

i draw you on this white paper
the warm smile holds me
is this love?
even when i close my eyes, i see only you

i will be waiting for you
i will wait for you
i don't want to see the tears of pain anymore
you let me know
this love that's like a lie, i'll never let it go
because that love is you

i'm walking in my memories with you
the tears fill even the deepest area of my heart
what should i do?
even in my dreams, i miss you

i will be waiting for you
i will wait for you
i don't want to see the tears of pain anymore
you let me know
this love that's like a lie, i'll never let it go
because that love is you

please look at me, like the faraway stars
can't you be the one that's in my heart

i will be waiting for you
i will wait for you
i don't want to see the tears of pain anymore
you let me know
this love that's like a lie, i'll never let it go
because that love is you

korean.........

Saehayan byeolbichi nunmureul gamsaya
Ddaddeuthan barame nunmuri naeryeoyo
Geudae neugginayo

Joyonghi soksakineun geudaereul hyanghan I ddeolrimeul

Hayan jongiwee geudael geuryeoyo
Ddaddeuthan misoga nal anajoneyo
Ige sarangingayo

Du nuneul gama bwado geudaeman boineun geolyo

I'll be waiting for you geu dael gidarilgeyo
Deo isang apeun nunmul boiji aneulraeyo

You let me know geojitmal gateun sarang
Nochi aneul guh ehyo balo geudeh ni ggayo

Geudaewaye gieok sokeul geotgo isseoyo
Gaseumsok gadeukhi nunmuri goyeoyo

Na eoddeotge hajyo
Ggumsokeseodojocha geudaereul geuriweohaeyo

I'll be waiting for you geudael gidarilgeyo
Deo isang apeun nunmul boiji aneulraeyo

You let me know geojitmal gateun sarang
Nochi aneul guh ehyo balo geudeh ni ggayo

Nal barabwa jweoyo jeogi jeo byeoldeulcheoreom
Naemamui geudaega dweeojul su eobnayo

I'll be waiting for you geudael gidarilgeyo
Deo isang apeun nunmul boiji aneulraeyo
You let me know geojitmal gateun sarang
Nochi aneul guh ehyo balo geudeh ni ggayo

:D

Sunday, February 14, 2010

setara 1

bismillahirrahmanrrahim...
alhamdulillah..ujian setara dah berakhir...dah dapat result pun...markah yang mula2 sekali aku dapat sains...masa tanda sama2 tu berdebar sangat3...tapi aku tahu aku dah salah yang belakang2...tu lah akibat tak yakin dengan diri...pasal ape?? sebabnye aku dah wat yang betul mula2 tapi oleh kerana terkejut aku siap awal sangat aku pun tukar jawapan tu...dan aku dapat.......85 jer...masa dapat tu frust,,sedih,,tension,,menyesal sume ade!!sehingga aku jawab perikse ba lepas tu dengan linangan air mata...kalau ikut orang kata markah aku takde la teruk sangat..still a...tapi aku sedih sebab aku tahu aku boleh dapat lagi tinggi sebenarnya...huda dapat tinggi sekali sains iaitu 98...tapi ini akan jadi pengajaran buat aku :yakin dengan diri: aku teringat ade lirik lagu yang aku suka lah jugakk..."hiasan hidup ibarat roda...kekadang di atas di bawah di atas semula..redha dan syukur apa kehendaknya...itulah tanda kasih sayang kita..."tapi markah subjek lain alhamdulillah...setakat ni semua a...dan ba yang aku jawab dengan air mata tu,,aku dapat 100...alhamdulillah ade hikmah jugak dapat rendah sains ni...tapi bi aku rasa macam tak dapat a jer...bila aku cakap kat mak aku,,mak aku cakap "lain kali baca novel bi plakk,,ni asyik bace novel bm jer.."huhuhu entah kenapa aku tak berapa suka bi....mcm mana nak wat kite minat bi ek??ntah la...k la sampai sini jer...nak join family aku duk berceriter plakk...
till next post...
wassalam..

Monday, January 25, 2010

demam birthday..

bismillahirrahmanirrahim...

chesuatamhammida
chesuatamhammida...
hehe...hari sabtu baru ni merupakan hari lahir aku...Ya Allah terasa cepat waktu berlalu...hmm...hari tu kitorang pergi pantai teluk bidara (picnic)...awal2 pagi lagi kami dah pergi..tempat tu cantik sangat...subhanallah macam kat pulau plak rasa..sebenarnya ada ambik gambar tapi tak leh nak share sabab tak transfer lagi...hari tu mak aku masak mee rebus...kitorang balik ade la dalam pukul 9:30 pagi...balik tu terus je pergi amik kek...lepas tu makan kek plak...yang sedihnya esok tu sampai la hari ni aku demam...memang masa hari sabtu tu aku rasa macam nak demam..(tula pergi rasa lagi...) huhuhu...kawan aku a.k.a doktor tak bertauliah aku cakap aku dijangkiti wabak "demam birthday"...ade ke??ok la..buat semua yang telah membesarkan,menjaga aku,thanks for everything..jasa korang akan ku kenang sepanjang hayat..buat umi...thanks for everything..pengorbananmu tak ternilai dengan wang,harta benda... jazakumullahukhairankasiira..

Monday, January 18, 2010

happy birthday atirah!!


bismillahirrahmanirrahim...

happy birthday to you,
happy birthday to you,
happy birthday to you and me,
happy birthday to me!!!
hehehe...best tak saya nyanyi...k la..kat sini saya nak ucap selamat hari lahir buat sahabatku, Nur Atirah Muhd Razib yang ke 14...
just 4 you...

#happy birthday
#jadikan hari itu hari yang paling gembira, bermakna
#semoga bahagia selalu...
#senyum sokmo...
#nak hadiah??
k sampai sini je dulu...
salam...

Saturday, January 16, 2010

2010 tahun gandakan usaha!!!

bismillahirrahmanirrahim...
lamanya aku tak update blog ni,,, susah betul nak cari peluang nak guna laptop...dgn internetnya yang lembap...ish,ish,ish...k la...hari ni aku nak citer pasal sepanjang 2 minggu pertama sekolah ni.... mula2 aku happy sangat sebab aku dan ramai lagi kawan aku tak turun kelas...kami tetap di 2m1..tapi tahun ni tahun yang mencaabar buat aku sebab ad dua orang genius pindah kat sekolah aku..alahai...kenapalah dia pindak kat sekolah ni???pindah la kat lain..tapi takpe nilah yang dipanggil cabaran kan??hmmm..pada mulanya aku dilantik menjadi penolong kelas...pulak...tahun lepas kan dah jadi???tu la pasal...kenapa la pergi calon lagi??tapi mak aku cakap ni jugak salah satu cabaran yang akan mematangkan aku lagi...tapi beberapa hari lepas tu ada sorang ustazah cakap pengawas tak boleh jadi penolong..fuh...lepas satu tanggungjawab...aku sebenarnya takut jugak nk jadi pengawas...yela kan berat jugak tanggungjawab tu...bab pelajaran...rasanya setakat ni aku boleh kuasai lagi...tapi geo macam susah je...ya Allah bantulah hmbamu menghadapi sagalanya...buat siti hajar... happy belated birthday!! lambat sehari je kan??buat adikku qayyum,happy birthday jugak untuk esok!!jgn lupe ucap terima kasih kat umi sebab telah melahirkan dgn susah payah...buat kakakku mawaddah...hadapi hari2 di plkn dengan ceria!! hehehe...k sampai sini je kot..minggu depan plak...
till next post...