Followers

About Me

My photo
Cahaya yang baik- semoga menjadi hamba,anak dan pelajar yang solihah..juga prof.dr. yang solihah...in shaa Allah. Seek only to give and you will receive :)

Saturday, August 21, 2010

berjasalah kpd ibu bapa...

bismillahirrahmanirrahim...
hri nie aku pergi UITM..(selepas dipaksa oleh mak aku..hehe)sebab ade program motivasi kat sana..tajuk motivasi tu.."hakikat sebuah CINTA"...jadi aku nak share sikit ilmu dan pengalaman yg aku dapat tadi...

aku pergi sesi kedua..so,sesi pertama ketinggalan la..hehe..actually program nie utk pelajar u..tpi aku wat x mlu join jgk..mule2 dye ajar psl belajar sebagai ibadah..kerana ibadah dibahagi pda 3 bhgian..pertama,ta'abbudi..iaitu ibadah asas seperti rukun iman dan rukun islam..kedua,taqarrubi iaitu sunat seperti solat sunat,bace quran dll..dan yg ketiga,amal soleh iaitu umum seperti peranan pelajar,karier dan amalan harian..

lepas tu dye ckp psl dosa penghalang dalam hidup..bnyk la dye terang..tapi dose yg paling ramai wat,,,derhaka pada ibu bapa..mse kecik ckp,"nnti bile besar,alah nk jage ummi..x kn lupakn ummi."tapi adakah nnti aku akn kotakan kata2 itu??kte dye,berjasalah,berbaktilah pada mereka selagi mereka hidup...klu dh x de??aku ade mak dan abah..tapi Allah lagi sayang abah aku..Allah amik abah dulu..mase tu aku kecik lagi..5 tahun baru..tak tahu ape pun lagi..aku masih ingat pagi tu aku bangun,maksu aku yg gerak..suruh mndi siap2 nk pg pasti..tp aku pelik maksu bwk aku pg kt UiTM..jumpe kkk aku yg sulung..ckp2 pstu nangis..kkk aku adah,pun nangis.."asal sume org nangis  nie??"aku pun tgk sume org nangis,aku pun nangis jgk..berpelukan dgn kkk aku..sampai kat rumah tgk ambulan ade,kete pnuh kt rumah.."bkpe plok nie??"aku pun msuk rmh..ps2 org peluk aku ckp abah dh takde..aku senyap jer mse tu..tak tahu nk kate ape..bile org suruh cium,aku pun pergi cium..tula kali terakhir aku tgk muke abah aku..aku ingat lagi..aku selalu terpijak kaki abah..abah sakit kaki dulu..pastu aku pnah nangis tak berhenti,pstu abah aku ajk aku pergi kedai,pilih nk cklat ape..padahal abah sakit kaki mse tu...yg tu jer kenangan dgn abah aku yg aku ade..kdg tu jeles jgk tgk ayh org,,tapi Allah thu yg terbaik buat hambanye..aku redha..so,motivator tu ckp..care utk berbakti buat ibu atau ayh yg dh takder..ade 4 care..care yg lain tu,org dh thu..tpi care yg nie pertame kali aku dgr..

*sesiapa yg menziarahi kubur mereka 7 jumaat berturut2,maka dosanye sebagai ank akn diampun..*

oleh itu,kepada sesiapa yg msih ade kedua ibu bapa..jgn sia2kn mereka..mungkin kite nmpk tak de mnde jadi ibu,bapa..spe suruh nk sgt ank kn??salah..cube kite letak diri kite..jd macam ibu,bapa kite..bru kite thu langit tinggi ke rendah...

aku rase smpai sini je kot...akhir kalam:-

kunci bahagia :
*INGAT
-kebaikan org lain kepada kita terutamanya rahmat Allah pada kita
-kejahatan kita pada Allah terutamanye dose kite pada Allah
*LUPA
-kebaikan kita pada org terutama ibadah kite pada Allah
-kejahatan orang pda kite

p/s:al fatihah buat abah tersayang,isa bin muhammad..(21 may 2001)

wsslm...

No comments:

Post a Comment