Followers

About Me

My photo
Cahaya yang baik- semoga menjadi hamba,anak dan pelajar yang solihah..juga prof.dr. yang solihah...in shaa Allah. Seek only to give and you will receive :)

Thursday, November 25, 2010

result akhir thun..

bismillahirrahmanirrahim..
fuh!lame btul tak update blog...hmm..kali nie aku nk share psl result yg aku dpt hari tu..agk lme dh,,tp kegembiraan itu masih terasa..harap dpt kekalkn..

selepas periksa pertengahan thun hri tu,,target aku berubah..dulu mungkin target aku nk dpt no.1..tapi sekarang nie my new target is...aku nk dapat straight 'a' in my exam..sume subjek aku target 'a',even sivik..so,aku masukkan dalam doa aku lepas solat..sebab mse pertengahan hari tu,no.1 dlm tingkatan x dpt straight a pun,sklh iz no.1 dlm tingkatan dpt sume a..so,aku rse lbih baik aku target straight a drpd dpt no.1..dan bagi aku nombor dah tak penting...

tapi,,yang paling aku sedih dengan keadaan sekarang,,pelajar suke amik jalan senang..tapi takdela senang sangat..iaitu dengan meniru..mereka lebih suke usaha kot care yg salah...benar ade pepatah yg mengatakan usaha tangga kejayaan,,tapi usaha yg salah boleh ke??sungguh tak adil sebab yg meniru kebanyakan kekal di kelas hadapan...mereka bagaikan tak takut dgn dose meniru itu..padahal ustaz berulang2 kali membaca hadis nabi 'barangsiapa yg meniru bukan dari kalangan kami (org islam)'betapa besar nye dose meniru sehingga nabi tidak mengaku dari kalangan baginda..dan meniru same dengan menipu..menipu pula merupakan salah satu tanda2 org munafik...astaghfirullah,,semakin ramai menunjukkan tanda2 munafik itu...dan lebih teruk lagi,mereka langsung tidak berasa berslah dengan perbuatan mereka itu..malah meniru bagaikn perkare yg biase bg mereka...aku ade t'dgr perbualan beberapa pelajar kt bus stop sekolah..mase tu bru lepas pekse..kitorang dibenarkan balik..

si A bertanye pade rakannya
A: camne jwb pekse td??senang tak?
B:ok jer..kertas feqah aku tiru kwn aku jer..
A:oo..aku tiru gok td

hmm..aku mungkin tak boleh tegur mereka secara terus tapi aku harap dengan tulis di dalam blog ini,,ade hati2 yg mungkin dapat hidayah bile bce post nie...aku hanye mengharap..,hanye Allah yg menentukan semuanya..

dan sesiapa yg meniru itu..fikirkanlah,jika dengan result anda yg cemerlang cre slh itu anda dapat pekerjaan,,adakah gaji yg anda dapat itu halal??anda makan plak dri duit itu...dan terbentuk plak daging2 haram di dlm tubuh anda..lihatlah betapa besarnye implikasi dari meniru ini..dan kalaulah anda dapat naik kelas dengan result itu..sedangkan org lain yg tak meniru turun kelas angkara anda...,,betapa ramai orang yg anda perlu mintak maaf..dan hidup anda tak akn berkat...tolong fikirkan..

sesungguhnya kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan

p/s:ni result akhir thun ary 2..alhamdulillah...aku berjaya dpt sume 'a'
akademik-
bm:82
bi:80
ba:95
sn:80
mt:95
pai:94
sej:85
geo:85
kh:80
sivik:90
i'dadi-
feq:100
sirah:100
tauhid:100
hadis:100
tafsir:96
quran:100
 total i'dadi:98

walaupun kebanyakannya 80 tapi aku tetap bersyukur kerana this is the first time I got straight a..dan harapan aku,,semoga aku dapat terus tingkatkan prestasi aku..
amiin..

2 comments: