Followers

About Me

My photo
Cahaya yang baik- semoga menjadi hamba,anak dan pelajar yang solihah..juga prof.dr. yang solihah...in shaa Allah. Seek only to give and you will receive :)

Saturday, August 1, 2015

Kesedihan yang mendidik :)

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah,semalam sempat mengikuti talk dari Dr Jasser Auda mengenai maqasid syariah dalam mengendalikan cabaran pemuda muslim. Terlalu banyak input segar yang diterima, input yang menyentuh hati sehingga sekarang masih terngiang-ngiang suara dr..

Namun kali ini saya ingin berkongsi satu bahagian, tak masuk bahagian utama talk semalam, Dr selitkan sebagai contoh dan ibrah. Yang utama yang lain, saya kongsikan pada post yang akan datang in shaa Allah jika diizinkan.

“Rasulullah dilahirkan dalam keadaan yatim dan susah. Baginda membesar dalam keadaan tiada ayah tiada ibu, bekerja sebagai pengembala kambing pada usia yang muda. Inilah antara proses dalam pembentukan akhlak Rasulullah S.A.W.

Allah menjadikan beginda anak yatim supaya baginda mengetahui peritnya kehilangan maka baginda akan menyayangi dan melindungi mereka anak yatim. Baginda membesar dalam keadaan susah, mengembala kambing sedari kecil, supaya nanti Rasulullah tidak lekang untuk membantu mereka yang susah. “

Bukankah Dia mendapati kamu yatim lalu Dia melindungimu?(6) Dan Dia mendapatimu bingung lalu Dia memberi petunjuk(7) Dan dia mendapatimu seorang yang kekurangan lalu Dia memberimu kecukupan(8) Maka terhadap anak yatim janganlah kamu sewenang-wenang(9) Dan terhadap orang yang meminta jangan kamu mengherdiknya(10) Dan terhadap nikmat tuhanmu hendaklah kau bersyukur (11)

Saat Dr membacakan kami terjemahan surah Ad Dhuha berserta contoh kisah Rasulullah sendiri,saya tidak dapat menahan air mata daripada mengalir. Terasa bagaikan ayat itu sangat tepat dengan diri ini.Bagaikan ayat itu mengalir lembut,masuk dan menetap kukuh di dalam kalbu.Benar, Allah mendatangkan ujian kehilangan, ujian kesusahan ujian kesakitan segalanya adalah untuk mendidik jiwa jiwa kita,mebentuk akhlak kita.Akhlak yang mahmudah in shaa Allah.

“If Allah is your ultimate objective, you’ll see the wisdom in challenges that you face. So, in the journey towards Allah,  every pain is a gift. Because when you hurt, you’ll learn how to be patient and how to hardly believe that every musibah contains a lot of hikmah.Patience and deep believe make you a leader”

Tetapkan Allah sebagai matlamat utama kita maka kesakitan adalah satu anugerah J Alhamdulillah. Walau ditakdirkan hanya lima tahun saya sempat bersama Abah,malah saya tak ingat sangat pun lima tahun tu apa yang berlaku, saya sangat bersyukur Allah takdirkan perjalanan hidup saya seperti ini. Kerana saat sedih,cemburu melihat orang lain beraya bersama ayah, solat Jemaah bersama ayah, daftar sekolah/university bersama ayah, hati terus berkata : ‘ada yang langsung tak punya mak ayah, ada yang tak kenal siapa pun mak ayah, ada yang takleh beraya,takleh masuk university..kau hanya diuji dengan satu kehilangan’ Tipulah kalau saya kata tak sedih,namun kesedihan inilah yang mendidik :)

Saya masih ingat dulu, ketika masih di sekolah menengah, saya dijemput bersama anak yatim yang lain menghadiri majlis berbuka puasa yang dianjurkan oleh Persatuan Peguam Syarie Malaysia. Kami sangat diraikan dan dilayan dengan baik. Gembira melihat anak-anak yatim keriangan mendapat sumbangan dan hadiah.. tak dapat nak gambarkan perasaan gembira yang macam mana. Sehingga saya berazam, “Ya Allah, kurniakan aku kesempatan untuk turut serta menjadi seperti mereka yang menyumbang,menganjurkan,dan menggembirakan anak-anak kecil hari ini”

Alhamdulillah, kami adik beradik dibesarkan dengan cara hidup Islam. Terima kasih Ummi, kerana gigih dan sabar mendidik kami, sehingga kami menjadi kami yang hari ini.. Ummi berjaya menjadi contoh teladan yang terbaik buat kami semua.. Dan buat Abah, terima kasih Abah kerana mengemudi hidupmu, membentuk akhlakmu dulu sebagai rajulun solihun sehingga kami mewarisi akhlak yang baik itu darimu.. Walau memori antara kita bagaikan cebisan-cebisan kertas cuma, saya sudah cukup bersyukur berbintikan namamu abah..

Alfatihah :)

No comments:

Post a Comment