Followers

About Me

My photo
Cahaya yang baik- semoga menjadi hamba,anak dan pelajar yang solihah..juga prof.dr. yang solihah...in shaa Allah. Seek only to give and you will receive :)

Thursday, August 6, 2015

Hakikatnya

Bismillahirrahmanirrahim..

Rehat sekejap, mata mengantuk mengadap buku RKA yang tulisan arabnya rapat-rapat.

Saya mengambil handphone, lantas fb dibuka. Scroll newsfeed, iklan produk kecantikan sama banyak dengan berita rogol, kanak-kanak melahirkan anak. Iklan produk rapatkan hubungan intim sama banyak dengan berita haruan makan anak, sumbang mahram adik beradik.

Lantas siapa yang perlu dipersalahkan?

Pendedahan tentang hubungan intim terlalu terbuka sehingga kanak-kanak juga mengerti malah ingin mencuba. Iklan produk kecantikan yang meluas, membentuk mentaliti sesetengah masyarakat, rupa adalah segalanya, membeza-bezakan darjat manusia dengan rupa.

Saya teringat kuliah ustz Dusuki dua hari yang lalu. Kalaulah Allah melihat rupa, maka hinalah Bilal bin Rabah. Bilal berkulit hitam,berambut kerinting. Tetapi Allah muliakan bilal sebagai seorang muazzin yang azan setiap kali waktu solat sedangkan suara bilal tak sedap pun. Sehinggakan org Islam yang lain datang berjumpa dengan Rasulullah, mengadu suara bilal yang tidak sedap itu. Tetapi Rasulullah menjawab, walau suara Bilal tidak sedap, suara inilah yang mengingatkan kamu tentang solat.
Keesokan harinya, mereka dtg lagi untuk mengadu. Rasulullah menjawab, walau Bilal suaranya tak sedap, tetapi kamu tetap datang utk solat.
Hari seterusnya mereka datang lagi, meminta izin utk azan kerana suara mereka lebih merdu dan Rasulullah izinkan. Maka salah seorang dari mereka melaungkan azan. Sangat merdu tetapi hari itu, tidak ramai yang turun untuk solat.
Jibril AS datang bertemu Rasulullah dan bertanya "hari ni tak azan ke?"
Rasulullah menjawab "azan."
 kata Jibril,hari ini tidak kedengaran suara muazzin di arasy. Maka tahulah bahawa suara bilal didengari sehingga ke arasy Allah. Subhanallah..

Sahabat, usahlah bersedih andai kita tiada rupa, usahlah cemburu pada ada yang rupa kerana Saad bin Muaz yang lebih hitam dari Bilal bin Rabah, saat beliau gugur syahid bergegar arasy Allah.

Kerana hakikatnya Allah memandang taqwa. Kerana hakikatnya Allah memandang kecantikan hati..
kerana hakikatnya Allah memandang keindahan pekerti..

Maka kejarlah taqwa, cantikkanlah hati,indahkanlah pekerti.. kerana itu lebih berharga.

Usah memilih kawan, sahabat, suami,isteri kerana rupa atau wang ringgit, tetapi biarlah mereka tiada rupa namun indah ibadahnya, miskin wang tapi kaya pekertinya.
kerana semulia-mulia kamu adalah orang yang bertaqwa..

Jom kita sama-sama berusaha menjadi muttaqeen dan muqorrobiin.. :)
Doakan saya dapat jawab exam dengan baik :)

Wassalam.

No comments:

Post a Comment