Followers

About Me

My photo
Cahaya yang baik- semoga menjadi hamba,anak dan pelajar yang solihah..juga prof.dr. yang solihah...in shaa Allah. Seek only to give and you will receive :)

Monday, August 24, 2015

Kenapa

Bismillahirrahmanirrahim..

“Akak, macam mana akak boleh istiqamah dalam menulis? Macam mana boleh sentiasa ada idea untuk menulis,.semangat nak menulis..”

Saat soalan tersebut diajukan, saya terdiam. Jujur, saya bersyukur diajukan soalan sebegini kerana saat itu juga saya bertanya pada diri saya, “ kenapa aku menulis?”

Kerana hidup ini adalah medan untuk berkongsi. Setiap kali menulis, ada isi dan mesej yang ingin kita sampaikan. Ada tujuan dan matalamat supaya tulisan ini juga akan menjadi satu amal jariah kerana tulisan bersifat kekal.

Ya, saya menulis sudah tentu bermula dengan minat. Namun, bila kita sandarkan hanya pada minat, maka kita hanya menulis saat kita semangat. Seorang senior berpesan, ‘Menulislah dengan ilmu dan kefahaman bukan kerana hamasah semata” Mula-mula saya juga tidak faham apa yang ingin disampaikan. Tapi kini saya mengerti, apabila kita menulis dengan kefahaman bahawa manfaat yang kita dapat perlu disebarkan pada orang lain hatta dengan tulisan.

Saya teringat sewaktu saya mengambil ujian bahasa Inggeris di kelas Cambridge. Ujian ini perlu untuk teacher tahu dari mana beliau perlu mengajar saya. Beliau bertanyakan satu soalan “ why do you want to learn English?”

Dan apa yang dikatakan selepas itu, “saya tak nak awak belajar English hanya kerana saya ingin belajar atau kerana mak saya suruh . Tapi apa yang awak boleh guna dengan kemahiran berbahasa Inggeris itu pada orang lain, that’s what I want to know”

Sepanjang hari saya berfikir kata-kata beliau. Betul. Setiap apa yang kita buat, kita pilih, apa yang boleh kita manfaatkan pada orang lain. Saya memilih jurusan IRK untuk apa? Saya ingin cemerlang dalam peperiksaan untuk apa?

Dan semalam, saya membaca satu persatu buku tentang protestan, katolik dan ortodoks. Satu yang membuatkan saya tersentak,

Kristian protestan menganggap hidup ini sebagai ‘prayer’ dan ‘worship’. Setiap apa yang dilakukan adalah

# Acts of praise to god for the glories of his creation. Acts of thanksgiving for god’s benefit. Acts of love attempting to respond to the love that god had shown to humankind. #

Lantas satu soalan singgah di fikiran saya, “Aku hidup untuk apa? Aku beribadah kerana apa?” sedangkan penganut Kristian sendiri jelas dengan kehidupan mereka kerana tuhan mereka. Buku Kristian ditutup. Sebelum tidur saya mencapai buku mukasyafah al qulub, tajuk ketaatan dibuka. Sekali lagi saya rasa ditembak saat membaca hadis,

Sabda Rasulullah SAW “ janganlah ada di antara kamu sepertii anjing buruk, jika takut, dia bekerja. Dan jangan pula menjadi seperti pekerja buruk, dia tidak bekerja jika tidak diberi upah.” Imam al ghazali menerangkan, jika ketaatan kepada tuhan merupakan harapan akan pahala dan takut akan seksa bererti hamba itu tidak memiliki keikhlasan yang sempurna. Ia bekerja hanya untuk diri sendiri. Soalan seterusnya, “ kenapa aku membuat ketaatan pada tuhan?”

Empat situasi yang hampir sama, dalam jarak masa yang tidak jauh berbeza. Menggunakan satu kata Tanya yang sama, “kenapa?”.

 Allah inginkan kita muhasabah kembali tujuan dan matlamat setiap pilihan dan perbuatan kita.



Terima kasih Allah :)

Jadikanlah kami dari kalangan mukhlisiin.. ameen..

No comments:

Post a Comment