Followers

About Me

My photo
Cahaya yang baik- semoga menjadi hamba,anak dan pelajar yang solihah..juga prof.dr. yang solihah...in shaa Allah. Seek only to give and you will receive :)

Saturday, July 12, 2014

Rahmat Allah Mengajar Kita Untuk Percaya

bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum dan salam Ramadhan.Alhamdulillah,Allah masih berikan kesempatan pada kita untuk terus menikmati nikmat puasa pada Ramadhan kali ini.Nikmat nyawa yang Allah berikan,untuk menguji sama ada kita tergolong dalam kalangan yang bersyukur atau kufur.

"Dan Dialah yang menidurkan kamu pada waktu malam hari dan Dia mengetahui apa yang kamu kerjakan pada waktu siang hari.Kemudian,Dia membangunkan kamu pada waktu siang untuk disempurnakan umurmu yang telah ditentukan.Kemudian pada Allahlah kamu kembali,lalu Dia memberitahu kamu apa yang telah kamu kerjakan"
Al An'am ayat 60

Bulan Ramadhan sering dilaung-laungkan dengan madrasah tarbiyyah yang ijazahnya taqwa.Maka seiring dengan tingginya ijazah yang bakal diperoleh,maka ujian yang dihadapi tidak kurang juga hebatnya.
Alhamdulillah,pengajian saya sudah masuk ke semester dua bererti sudah 6 bulan lebih diri ini berusaha menjadi penjunjung kalamNya. Alhamdulillah juga Allah memudahkan perjalanan sepanjang semester satu.

 Namun,seperti yang kita sedia maklum,setiap yang beriman tidak terlepas dari diuji.Allah uji untuk semester dua,susah untuk menghafal.Kadang-kadang satu jam belum tentu dapat hafal satu muka surat.Lagi,saya diuji pada bulan mulia ini.Pada saat semua yang lain 'memecut' tasmik banyak-banyak memandangkan ini bulan Ramadhan,saya hanya mampu tasmik satu maqra' dan kadang2 dua maqra'.

Sedih,hilang harapan dan punca.Saya cuba mengadu pada rakan-rakan,namun tiada yang percaya.Semua telah meletakkan saya pada golongan 'laju' maka mana mungkin saya ada masalah.Seolah-seolah lupa bahawa saya juga manusia yang akan sentiasa diuji.
Inisiatif kedua diambil,cuba mengasingkan diri,sorang-sorang di dalam bilik (kebetulan roommate cuti 5 hari) dan terus menghafal.Aturan Allah sangat hebat,saya diuji pula dengan mengantuk dan pening.Setiap kali diri ingin fokus,kepala terasa berat dan mengantuk.Sekali lagi,saya terus putus harapan.mood yang sentiasa sedih.

Sehingga,suatu hari diri tersedar.Ya,Allah uji dengan ujian,supaya saya kembali dekat padaNya.Sepatutnya,apabila diuji Dia yang pertama dicari,bukanlah makhlukNya.Sebagai wasilah,seorang senior menyedarkan saya.Sepotong ayat "Rahmat Allah mengajar kita untuk percaya" membuat saya tersedar. saat menerima ujian,kita sepatutnya percaya dengan rahmatNya,bahawa setiap yang berlaku ada hikmah di sebaliknya.

"again,it's a signal that Allah want you to know,you have come to the time where you need to realise the real meaning of confidence to talk to Allah. Talk to Him. Like you talk with your best friend ever. Talk to Him like you're a child"

"dan Allah menyuruh kita untuk meminta padaNya dengan rasa takut dan harap.Takut disebut dulu-takutlah jika kamu tidak berusaha tetapi kamu meminta kepada-Nya. dan berharaplah kepada rahmat Nya sentiasa. kita tidak akan mendapat apa-apa tanpa rahmat Allah..."

"apabila Allah,tuhan seluruh alam ini menggalaskan sesuatu ke atasmu sesuatu,yakinlah itu adalah kepercayaan yang datang daripada Dia.Rendahkanlah dirimu, dengarlah, kerana kamu telah mendapat kepercayaan daripada pencipta seluruh alam.Maha Suci Allah. Dia mempercayai kamu bahawa kamu melakukan hal itu dengan tenang dan terbaik."

kepercayaan biasa ialah percaya selepas melihat sesuatu.kepercayaan yang tiada nilai iman.seperti penguji kaji dalam makmal yang percaya kepada teorinya apabila uji kajinya berhasil.
 Namun,kepercayaan yang tinggi ialah percaya sebelum melihat,dan kita bekerja keras untuk melihat apa yang kita percaya.

Percayalah..setiap aturan Allah yang terbaik untuk hambaNya..dan setiap yang berlaku pasti ada hikmah.
Rahmat Allah mengajar kita untuk terus,terus dan terus percaya :')

credit to her,ustz hasrizal,transformasi ramadhan ^^

wallahua'lam.
Mendamba cinta-Nya.

No comments:

Post a Comment