Followers

About Me

My photo
Cahaya yang baik- semoga menjadi hamba,anak dan pelajar yang solihah..juga prof.dr. yang solihah...in shaa Allah. Seek only to give and you will receive :)

Thursday, July 31, 2014

Cerita Syawal ^^

Bismillahirrahmanirrahim..

Salam lebaran dan selamat kembali kepada fitrah.Cuma yang sedikit berbeza,fitrah yang lebih baik; fitrah yang telah melalui proses tarbiyyah. in shaa Allah.

"...dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadhan ) dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjuk-Nya dan supaya kamu bersyukur "

Al-Baqarah ayat 185

Ya, bersyukur. Pada saya,seringkali tibanya syawal,saya akan rasakan "ok,tahun ini hampir sampai ke penghujung,alhamdulillah aku telah melalui satu tahun" dan akan terus menanti ke syawal yang seterusnya.
Maka,boleh saya katakan pada saya,syawal bulan muhasabah. Pandangan peribadi,syawal dianggap bulan muhasabah kerana ;

Pertama,kita akan tengok balik,setiap amalan baik yang kita lakukan sepanjang bulan Ramadhan,adakah terus konsistan sehingga syawal? Al-Quran yang dibaca satu juzuk satu hari,adakah selepas Ramadhan momentum masih sama? Sedekah,rasa ingin berkongsi..bagaimana pula dengan hati yang sentiasa cuba dekat padaNya? masih samakah? sila..sila tepuk dada dan sedarkan diri,wahai matahari Islam..

Kedua,pada hari raya inilah kebiasaannya akan berkumpul sekeluarga,saudara mara yang jauh-jauh,jarang jumpa semua akan pulang ke kampung halaman,meraikan hari bahagia bersama.Maka pada hari itu,kita akan melihat kembali,saudara mara,makcik pakcik,sepupu sepapat,macam-macam terlintas di fikiran ;
"owh dia dah macam ni..makin kurus.."
"eh..dia dah besar..makin matang.."
"dulu,aku selalu gaduh dengan dia ni.."
Saat itu,saya rasakan..ya Allah,sekejapnya masa berlalu.Banyak masa yang diberikan,tetapi kita tidak sedar,adakah masa itu digunakan sebaiknya,apa yang telah saya lakukan pada saat diberikan nikmat masa itu.ruginya saya,jika terus terleka lagi..ya,persoalan itu terus bermain-main di fikiran..

Ketiga,menjadi rutin kami pada hari raya menziarahi pak long dan mak long di kebun.pak long dan mak long bukanlah mempunyai talian darah,tetapi mereka lah yang menolong kami tengok-tengokkan kebun.Keadaan mereka tidaklah senang,tetapi bibir mereka senang mengukir senyuman.Dan satu lagi yang saya kagum,mereka pemurah,setiap kali pulang dari rumah mereka,tangan tidak pernah kosong.Melihatkan keadaan mereka,saya teringat pada satu cerita ;

Si miskin dan Si kaya

Suatu hari,seorang misikin datang berjumpa dengan orang soleh. Mengadu kepada orang soleh itu, dia miskin,dia banyak kekurangan.Makan tak cukup,susah nak hidup. Maka kata dia pada orang soleh itu, "Doakanlah supaya aku kaya"
Orang soleh itu menjawab, "kalau engkau mahu jadi kaya,bersyukurlah.."
Si miskin itu jawab lagi , "Macam mana aku nak bersyukur? Atas apa yang akan aku syukurkan?Memang tiada guna jumpa kau !!"

Sepulangnya si miskin,datang pula orang kaya bertemu dengan orang soleh itu.Si kaya juga mengadu.katanya,Dia kaya,serba cukup.Tetapi masanya terbahagi untuk mengurus harta,amanah Allah.Kadang-kadang hidupnya tak tenang memikirkan amanah.Susah nak hidup.Maka si kaya itu berkata pada orang soleh itu " Doakanlah supaya aku miskin.."
Orang soleh itu menjawab "jika kau mahu miskin,maka kufurlah.."
Si kaya menjawab "macam mana aku nak kufur?atas apa akan aku kufurkan?sedang nikmat Allah sangat banyak untukku! memang tiada guna aku jumpa kau!!"

Maka kehidupan diteruskan. Dan yang mengejutkan ialah,yang miskin makin miskin..dan yang kaya makin kaya..

Pengajarannya ialah..sepatutnya si miskin itu lebih banyak memberi dan terus bersyukur seadanya..syukur itu dalam pelbagai cara..dan nikmat,rahmat Allah dalam pelbagai versi.kita kadang-kadang tidak sedar bahawa itu sebenarnya rahmat dan nikmat bagi kita..
Sesungguhnya aturan Allah itu yang terbaik..

Sekian sahaja,buat kali ini..semoga raya kali ini terus diberkati,dan kita diberi kekuatan untuk terus istiqamah.sentiasa muhasabah diri bersama.

Taqabbalallahu minna wa minkum,siyamana wa siyamakum ^^

 wallahu a'lam.
Mendamba cinta-Nya

No comments:

Post a Comment