Followers

About Me

My photo
Cahaya yang baik- semoga menjadi hamba,anak dan pelajar yang solihah..juga prof.dr. yang solihah...in shaa Allah. Seek only to give and you will receive :)

Thursday, June 25, 2015

REDHA #1

REDHA #1

Matanya dihala ke depan, jauh sejauh mata memandang. Angin lembut dibiarkan menyapa pipi kasarnya. Tubuh ini telah dimamah usia, 65 tahun berbakti kepada tuannya tanpa menghiraukan penat dan lelah. ‘ Huh ‘. Wanita itu mengeluh perlahan. Dunia hari ini terlalu berbeza jika dibandingkan 20 tahun yang lalu. Manusia sudah hilang sifat malunya. Malah semakin ramai yang berhati binatang, akal yang dikurniakan diletakkan di kaki – tidak dimanfaatkan nikmat yang tuhan beri.

Senyuman kecil diukirkan saat melihat pacuan empat roda berwarna merah memasuki simpang menuju ke perkarangan rumah. Hari ini, anak dan menantunya telah berjanji untuk pulang, mengisi cuti seminggu memandangkan musim cuti persekolahan telah tiba. ‘Ah, rindunya pada Si Banyak mulut,Amirah. Si Gentleman, Muaz ’. Dia mengadu sendirian. Lantas langkah diatur ke muka pintu, menyambut kepulangan insan yang dinanti.

“Assalamualaikum tok wan, tokwan sihat ke? Amirah rindu sangat dengan tok wan…” Amirah merengek manja. Tangan tok wan dicapai lembut lantas disalam dan dicium penuh hormat.

“ Yelah.. Amirah dah lama tak balik tengok tok wan. Tokwan ingat Amirah dah lupakan tokwan. “ Ujar tokwan sambil berpura-pura merajuk.

Pinggang tokwan dirangkul lalu dipeluk. “Mana ada Amirah lupa. Tokwan sentiasa di hati Amirah tahu.. hehe”

Tokwan hanya tersengih mendengar jawapan cucunya. Simpulan rindu telah terurai.

“Ummi apa khabar? Yah tengok ummi macam makin kurus je “ Sofiyyah, anak bongsu perempuannya menegur.

“Alhamdulillah sihat. Biasalah nikmat makan Allah dah tarik. Ummi dah tua,tak selera sangat nak makan.”

“Ummi tak boleh ikut selera macam tu, ummi kena makan. Em ummi, Yah ingat nak buat kenduri tahlil untuk arwah abah sabtu ni. Abang Hanif pun setuju. Boleh kan ummi?”

Tokwan  tersenyum sambil mengangguk. Azan Asar yang berkumandang mematikan perbualan mereka. Sofiyyah bersama keluarganya menapak ke bilik, merehatkan diri sebentar setelah seharian berada di dalam kereta. Solat asar telah ditunaikan dalam perjalan, jamak ke dalam waktu zohor. Tokwan masih di ruang tamu. Bingkai gambar yang terhias di meja sisi diambil lalu ditatap. Dalam dan penuh makna.

 Abang, anak-anak kita semua sudah besar. Mereka semua sudah mempunyai kerjaya dan rumahtangga masing-masing. Mereka membesar menjadi permata yang soleh dan solehah. Terima kasih abang atas tinggalan permata ini. Tenanglah kamu di sana wahai suamiku. Tidak sabar rasanya untuk aku mengikuti jejakmu. Kita berjumpa di syurga ya abang. 



~ Maka nikmat tuhan yang manakah yang kamu dustakan? ~

Bersambung…

No comments:

Post a Comment