Followers

About Me

My photo
Cahaya yang baik- semoga menjadi hamba,anak dan pelajar yang solihah..juga prof.dr. yang solihah...in shaa Allah. Seek only to give and you will receive :)

Monday, June 15, 2015

Cabaran berpuasa di tanah haram

Bismillahirrahmanirrahim. Kisah ini saya kongsi, moga-moga ada manfaatnya. Dan saya berlindung jika maklumat yang disampaikan ada yang salah perhitungan.

Sejak di Malaysia, kami dah pasang cita-cita. Jom kita puasa di tanah haram tak kisah sama ada mekkah atau madinah. Namun disebabkan kami hanya berada di madinah tiga hari, dan keadaan tidak mengizinkan, jadi kami lanjutkan hasrat kami sehingga ke makkah.

Hari isnin dipilih memandangkan dalam jadual tiada ziarah luar diadakan. Sekadar aktiviti bebas, tak kisah nak buat apa. Jadi pagi tu kami bangun sekitar pukul 2 pagi, ambil turn mandi, tandas ad satu. Boleh tidur dulu sambil tunggu org mandi.. hihi
Sahur dan bersiap ke masjid. Pagi tu alhamdulillah diberi kesempatan memasuki hijr ismail.menunaikan solat 4 rakaat. Subhanallah, tak dapat nak gambarkan macam mana tenangnya rasa merebahkan muka ke tempat mulia,saat sujud rasa lantainya yang sejuk.Mula2 nmpk macam penuh, tapi dalam hati mintak Allah mudahkan, Alhamdulillah ade ruang.
Balik kami terus tidur, jetlag tak habis lagi.. adoi..
Yang melengkung tu hijr ismail. Ni gambar waktu maghrib isyak, pagi tu orang kurang sket je dari ni.

Dan... pengembaraan bermula.. aiseh. Konon nak tidur sekejap je, sekali kami terlajak. Jadi bergegas bangun dan bersiap untuk  pergi masjid. Tak boleh lambat, sebab pintu dah jauh dan cepat tutup sejak projek perluasan dijalankan. Jadi tengah hari yang terik tu kami redah.

Lepas solat, sambung tadarus sama2. Ummi dan kakak2 saya semua nak ke tandas, saya pilih untuk tunggu di masjid sahaja. Lepas tu diorang datang dengan muka yang penat cakap "alah, semua selipar hilang. Tinggal selipar ummi je. "

Owh.. saya angguk je.. haha. Tak tau nak rasa ap. Lepas tu baru terfikir. Alamak. Nanti nak balik macam mana. Cadang nak berbuka kt masjid, tp makanan utk berbuka pn takde lagi..

"Habis tadi pergi tandas macam mana?"
"Kaki ayam..hoho. Sampai satu tempat macam nak melecur kaki sebab panas."

Jadi akhirnya kami decide, saya kena balik bilik untuk ambil kasut (kasut yang dipakai dalam perjalanan ke sini. Tak sesuai untuk dibawa ke masjid.) Kakak dan ummi tunggu di masjid sementara saya ambil kasut. Tapi saya kena tunggu adik dulu untuk balik sama-sama sebab tak berani balik sorang, takut sesat. Huhu macam mengada kan, eh bukan mengada, tapi sebagai langkah berjaga. Ceh bnyk pulak alasan. * monyet tutup mata*

Lalu sekali lagi kami meredah terik cahaya matahari. Sampai di hotel orang dah penuh depan lift. Lift pulak susah nak jumpa dekat lain, istimewa di hotel ni je. Hoho, sebab hotel ni ada pintu kt luar. Kena tarik pintu baru boleh masuk. Pastu klau kita tingkat 5, dia akan tekan sekali tingkat 7,10. Jadi terpaksalah kita berhenti setiap tingkat sebelum sampai ke destinasi. Sebab tu lift ni setiap kali orang naik, orang lain kena tunggu lama lagi. Haha panjang pulak cerita pasal lift ==". Saya ajak adik saya panjat tangga, sebab takut lambat tapi sebenarnya dua2 dah penat, ibarat klau kereta minyak tu tinggal satu bar lagi. Tujuh tingkat kot nak naik. Huhu. Akhirnya sampai ke bilik, dan turun guna tangga.

Kemudian, lepas dah bagi kasut kat semua orang, kami pergi mall depan masjid. Al bayt shopping center. Misi kami ada dua, beli selipar dan makanan untuk berbuka. Kami naik tingkat tiga,pusing sana,turun balik setingkat, baru jumpa selipar. Pastu tengok harga, erk 45 riyal, 55 riyal, 29 riyal. Semua selipar ni macam selipar getah kat Malaysia yang dalam harga RM 10-15 sahaja.. ==" patut lah selipar kat sini orang selalu pinjam tak bagi balik,mahal rupanya. Huhu

Lepas dah siap misi pertama. Kami proceed dengan misi kedua, cari juadah untuk berbuka. Sekali lagi naik setiap escalator, sampai tingkat atas sekali, turun balik guna lift. Hoho. Baru jumpa foodcourt. Masa tu semua dah heret kaki. Lampu minyak dah berkelip2. Kami kehausan. Tengok orang minum air zam zam pun telan air liur. Adik saya kata tengok plastik maggi pun terliur. Haha

Dan kami balik ke hotel. Tak jadi berbuka kat masjid sebab dah lewat sangat dan kami pun dah pancit.ulang alik tengah panas banyak kali.Sampai bilik semua cepat2 hidang makanan. Adik saya buat countdown

"2 minit lagi, 1minit lagi"

Saya dah angkat tangan,ready nak baca doa kalau orang azan.

Haha. Kelakar pulak bila ingat balik, tak pernah sampai tahap macam tu tak sabar nak berbuka. Hari tu nikmat berbuka yang paling indah yang saya pernah rasa.

Benarlah, antara dua nikmat yang dirasai oleh orang berpuasa ialah nikmat berbuka.

Ada hikmah selipar hilang, kami dapat rasa nikmat sebenar berbuka puasa ;)
Sekian pengembaraan kami :D


Jalan ke tandas dari hujung bangunan ke hujung bangunan. Lantai sangat panas waktu tengah hari.


No comments:

Post a Comment